Devět z deseti piv se v ČR prodá v ekologických obalech

5. 11. 2010 09:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Český pivní trh patří díky druhům používaných obalů k ekologicky nejohleduplnějším na světě. Zhruba polovina veškerého piva se prodá ve stoprocentně recyklovatelných sudech a 40 procent ve vratných půllitrových lahvích. Zhruba stejné podíly mají všechny české pivovary. Podle studie Beverage Can Makers Europe 2009 a analýz největšího českého pivovaru Plzeňský Prazdroj se tak tuzemský trh výrazně liší od zahraničí včetně zemí nejbližších sousedů.
Podíl čepovaného piva v ČR je podle svazu pivovarů a sladoven dlouhodobě nejvyšší na světě. Pivovary v sousedním Německu, které má stejně jako Česko vysokou spotřebu piva, ho prodají v sudech 40 procent.
„Nerezové sudy jsou stoprocentně recyklovatelné a mají dlouhou životnost. Například Plzeňský Prazdroj otočí jeden sud na domácím trhu v průměru skoro desetkrát za rok,“ řekl mluvčí Prazdroje Jiří Mareček, podle něhož je životnost těchto obalů při dobrém zacházení prakticky neomezená. Sudy jsou navíc lehké a velké a tedy dopravně úsporné.
Desetinu čepovaného piva vozí Prazdroj v cisternách a přečerpává ho do pivních tanků, jimiž dnes vybavil téměř 600 restaurací. Pivovar má dále v oběhu přes 100 milionů vratných lahví, tedy v balení respektovaném jako šetrné k životnímu prostředí. Každá lahev se „otočí“ více než pětkrát za rok. Po ukončení životnosti se všechny lahve recyklují.
V zahraničí jsou poměry obalů k životnímu prostředí méně příznivé, například v Německu je podíl čepovaného piva 40 procent. Vyplývá to ze studie Packaging – Berverages: Euromonitor from trade sources/national statictics. V jiných zemích jako je Polsko nebo Maďarsko patří přibližně polovina pivního trhu plechovkám. Ve Švédsku a Velké Británii se podíl piva v plechovkách pohybuje dokonce kolem 70 procent. Slovensko naopak, podobně jako Rusko, zaznamenává velký růst obliby piva v PET lahvích, toto balení tam má už patnáctiprocentní podíl.
„Naším dlouhodobým cílem je dbát na to, aby další využití nebo recyklace našich obalů byla co nejsnazší. Proto jsme všechny obaly napříč portfoliem obnovili a drtivá většina je vratných, navíc všechny z recyklovatelného materiálu. Snížená hmotnost přináší také úspory v nákladech na transport,“ řekl technický ředitel Prazdroje Julian Patton. Pivovar je členem sdružení EKO-KOM, které zajišťuje zpětný odběr a využití odpadů z obalů. V systému končí také jednocestné lahve, které se recyklují.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.