Penzijní připojištění přestává být popelkou

4. 10. 2010 00:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Když se lidí v České republice zeptáte, jaké mají finanční produkty, mezi naprostými favority najdete penzijní připojištění. Není to náhoda. Důvodů, proč ho mít, je totiž poměrně dost.

Konzervativní Češi škudlí

Část důvodů je daná státní podporou: při 500 korunách měsíčně dostanete od státu třetinu (150 korun) navrch. Příspěvky s horní roční hranicí 12 000 korun jsou nákladem, který si účastník může odečíst z daňového základu. Další důvody jsou dané třeba tím, že ze zákona jsou penzijní fondy silně regulované a musí meziročně minimálně udržet jistinu, jinak řečeno, klient nemůže mít meziroční ztrátu. Pro konzervativní, opatrné Čechy je to poměrně důležitý faktor. Výsledkem je, že „penzijko“ má po 15 letech na trhu už 4,5 milionu Čechů – většina z nich je přitom právě v produktivním věku.

Z pohledu zaměstnavatele je výhodou, že se z příspěvku na penzijní připojištění nemusí odvádět pojistné (výhoda pro zaměstnavatele) ani daň z příjmů (výhoda pro zaměstnance), a to až do hladiny 24 000 korun ročně. Jinak řečeno je to pro obě strany výrazně výhodnější, než kdyby se o tutéž sumu navýšila hrubá mzda.

Vzhledem k tomu, že všechny výše uvedené parametry jsou firmám velmi dobře známy, patří příspěvek na „penzijko“ mezi vůbec nejčastější zaměstnanecké benefity. Reálně je využívají zhruba dvě třetiny firem na českém trhu. Obecně přitom platí, že čím větší firma, tím je pravděpodobnější, že zde tuto formu odměny najdeme. Většina firem přitom praktikuje systém odvození příspěvku od částky, kterou si přispívá sám zaměstnanec. Poměr se liší, nicméně u opravdu štědrých zaměstnavatelů se může poměr pohybovat tak, že pokud si zaměstnanec spoří v penzijním fondu 2 % hrubé mzdy, přidá mu zaměstnavatel další 3 % (obvykle ale i potom firma limituje celkový roční příspěvek na 24 000 korun).

Na/nespoříme si dost

Role zaměstnavatelů je důležitá a pro systém spoření na stáří vysoce přínosná. Pomáhá totiž řešit zřejmě největší problém dobrovolného spoření na penzi: sice si spoří skoro každý, ale naprosto nedostatečnou částku. Konstrukce státního příspěvku lidi motivuje k tomu, aby spoření optimalizovali na úrovni 500 korun měsíčně. Jenže pro alespoň přiměřený příjem ve stáří – předpokládejme 10 000 Kč od státu a 7500 renta z připojištění – by si měli po cca 30 let spořit zhruba pětkrát tolik (muž kolem 2700 korun, žena vlivem delší očekávané doby dožití ještě víc). I díky přispívajícím zaměstnavatelům se průměrný měsíční příspěvek dostal na zhruba 800 Kč, což sice stále není dostačující suma, ale je to výrazné zlepšení.

Pohledem do zahraničí zjistíme, že – zejména v některých zemích, např. v USA – je ochota zaměstnavatele poskytnout tento benefit jedním z důležitých prvků, který formuje jeho pozici na trhu práce a zvyšuje loajalitu zaměstnanců. Jak se o budoucnosti českých penzí a reformě stále víc mluví, roste důležitost příspěvku jako benefitu pro zaměstnance. Ti si totiž stále více uvědomují, že na důchod se musí z velké části zabezpečit sami. Pak lze očekávat, že role „penzijka“ v konkurenci stravenek, permanentek do fitcenter či volných minut do mobilu ještě poroste.

Ivo Měšťánek
ředitel externí komunikace, ČSOB

Role zaměstnavatelů je důležitá a pro systém spoření na stáří vysoce přínosná.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.