Módními barvami skleněných vánočních ozdob by letos měly být kombinace odstínů oranžové, bordó a hnědé. Přechody a střídání barev by přitom měly být jemné a plynulé. Pouze jednobarevné ozdoby nejsou v kurzu. Velmi módní bude doplnění stromečku skleněnými figurkami labutí. Tvrdí to lidé z družstva Vánoční ozdoby ze Dvora Králové nad Labem, které je největším výrobcem ručně foukaných a malovaných skleněných vánočních ozdob v Česku.
Kdo by se chtěl přidržet klasiky, měl by zvolit ozdoby v barvě zlaté, stříbrné a červené. „Ozdoby v těchto barvách stále tvoří asi polovinu naší výroby,“ řekl předseda družstva Miroslav Šorma. Dvorští skláři tvrdí, že na ozdoby má největší vliv móda v oděvním a bytovém textilu.
Ve tvarech ozdob letos podle Šormy vzrostl zájem o módní labutě stříkané různými odstíny od oranžové po hnědou. „K nim se přidávají i různí slavíci či ledňáčci,“ řekl. V rodinách s dětmi jsou žádané ozdoby z řady safari, například sloni, opice, velbloudi, lvi, a dále různé sovy a andělíčci. Z klasiky se ve tvarech dál prosazují koule, rakety a zvonečky.
Šorma poznamenal, že například na trhu USA družstvo letos uspělo s ozdobami složitých tvarů, například chobotnicemi či propracovanými labutěmi. „Amerika si objednává exkluzivní ozdoby náročné na ruční práci. Levné zboží mají z Číny,“ řekl.
Dvorští skláři musí již nyní přemýšlet nad tím, co by mohlo mít úspěch na předvánočním trhu za rok. „Jsou náznaky, že by se po deseti letech do módy mohly vrátit ozdoby s pastelovými barvami. Módní by mohly být i retro ozdoby s posypem,“ řekl.
Družstvo při obratu přes 60 milionů korun vyváží přes 90 procent produkce. V současné nabídce podniku je přes 80.000 výrobků ve zhruba 600 barevných odstínech. Každý odstín je dále členěn na tři až šest efektů, jako jsou lesk, mat, mrazolak či metalíza. Ve vrcholu výrobní sezony družstvo zaměstnává asi 200 lidí.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).