Obliba svatomartinských vín roste, letos se chystá 1,6 mil. lahví

11. 10. 2010 12:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Obliba svatomartinských vín rok od roku stoupá. I přes nižší výnosy letošní sklizně chystají čeští vinaři vyrobit až 1,6 milionu lahví. „Každý rok stoupá počet vinařů i vzorků vyrobeného vína,“ uvedl Pavel Večeřa z Vinařského fondu České republiky. Tradice svatomartinského vína byla obnovena v roce 2005. Tehdy bylo vyrobeno 125 tisíc lahví. Oblíbenost tohoto svěžího a mladého vína rok od roku roste. Loni se jich vyrobilo 1,1 milionu.
„Letos se nám přihlásilo téměř sto vinařů, z nichž polovina je z velkopavlovické vinařské podoblasti,“ uvedl Večeřa. Podle něj dosud vinaři přihlásili celkem 254 vzorků. Největší podíl z nich mají bílá vina.
Milovníci mladých vín se mohou letos těšit i na novinku. Svatomartinské víno se bude letos dělat i z moravského muškátu. „Tato odrůda rovněž dozrává poměrně brzy a je oblíbená pro svou aromatičnost. Nabízí také zajímavou možnost kupáží, například s odrůdou Müller Thurgau,“ zvedl ředitel Národního vinařského centra Pavel Krška.
Ne každé mladé víno vyrobené před 11. listopadem je svatomartinským. Vína procházejí kontrolou nezávislé komise, která hodnotí, zda senzorické parametry vína odpovídají požadované charakteristice.
Dosud se bílé svatomartinské víno v ČR vyrábělo pouze z odrůd Müller-Thurgau a Veltlínské červené rané. Růžové a červené víno se bude nadále dělat z Modrého Portugalu a Svatovavřineckého.
„Svatomartinské víno získalo takové renomé, že dnes nenajdete obec nebo restauraci, kde by se nekonala nějaká akce spojená s tímto vínem,“ uvedl Večeřa.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.