České oděvní značky se prosazují mezi luxusním zbožím

8. 10. 2010 09:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Exkluzivní kolekce českých oděvních tvůrců se stále častěji objevují v nabídce pražských butiků vedle renomovaných zahraničních značek. Móda domácích designérů se v Praze prezentuje vedle světově proslulé produkce značek jako Givenchy, Versace, Bottega Veneta, Karl Lagerfeld nebo Balenciaga. Podle obchodníků jde o zajímavé zpestření sortimentu, zatímco autoři to vnímají jako možnost upozornit na svou práci zájemce o luxusní zboží.
„Čím pestřejší je nabídka, tím lépe pro klienty. Je zajímavé doplnit sortiment také českým jménem,“ řekla ČTK Zuzana Poláčková z obchodu Obsession, který v Praze představuje výběr z proslulých světových značek. Záměrem obchodníků je podle ní propojit světové módní značky s kolekcemi mladých kreativních umělců.
Z českých autorů je v luxusním obchodě v centru Prahy zastoupena Šárka Šišková. „Zaujala nás její tvorba. Její oděvy jsou výjimečné a nápadité. Je přitom známá spíše v New Yorku než v Praze,“ uvedla Poláčková.
Pod jednou střechou jsou tak vystaveny kolekce od belgických tvůrců, známých svým invenčním pohledem na módu, móda Karla Lagerfelda či dua Viktor&Rolf. Tento týden uvede obchod novou kolekci amerického autora Oscara de la Renty, která se prý v Praze představí poprvé. Tvůrce je známý zejména extravagantními dámskými společenskými oděvy.
Podle návrhářky Heleny Mertlové, která svou produkci před časem představila v prestižním obchodě Simple Concept Store v Pařížské ulici, upozorní podobná prezentace na činnost tvůrce. Nesmí však prý očekávat, že na tom zázračně zbohatne. „Lidé, kteří mají hodně peněz a chtějí se oblékat draze, si raději zajedou do Paříže. Pokud chtějí luxusní oblečení, koupí si spíše věhlasnou značku, například Dior,“ řekla ČTK Mertlová. Zdůraznila, že jako česká návrhářka nemůže stačit velkých zahraničním firmám.
Prezentace v prestižním obchodě českého autora prý zviditelní zejména u takzvané střední vrstvy klientů. „Obchod má dobrou vůli pomáhat českým návrhářům. Je to zpestření jejich nabídky,“ řekla Mertlová. Z českých tvůrců se ve stejném butiku, který nabízí slavné francouzské značky jako Balenciaga, Yves Saint Laurent nebo Lanvin, mohli prezentovat také Jakub Polanka, který tvoří v Paříži, či šperkaři Zdeněk Vacek a Daniel Pošta.
Podle Mertlové je tvorba českých návrhářů mnohdy srovnatelná se zahraničními značkami kvalitou práce i nápady. „Nemáme však tradici, ze které bychom čerpali. Chybí také agenti, kteří by zájmy návrhářů prosazovali,“ uvedla.
Zahraniční firmy si podle návrhářky nijak zvlášť tvorby českých autorů nevšímají. Ani prezentace v pražském luxusním butiku jim prý nepomáhá ve snaze prosadit se také v zahraničí. „Jde spíše o náhodu a štěstí,“ míní autorka, která několik svých modelů zapůjčila před několika lety do New Yorku. „Tvorba východoevropských návrhářů má v USA dobrý ohlas. Je jen otázka času, než začnou být uznáváni. Je však potřeba mít dobré kontakty a také hodně peněz,“ řekla.
Podle Poláčkové je problém pražských luxusních butiků mnohdy v přehnaných cenách. „Chceme nabídku přizpůsobit tomu, aby byla zajímavá také pro české klienty,“ uvedla o záměru nového obchodu, který dává prostor světové i české módě.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.