V tuzemských internetových obchodech za poslední rok nejvíce zlevnily LED televizory, jejichž cena ve 3. čtvrtletí letošního roku meziročně klesla o třetinu. Výrazně levnější jsou také LCD a plazmové televizní přístroje. Naopak podražily počítače, grafické a paměťové karty. Například cena počítačů ve 3. čtvrtletí vzrostla meziročně o bezmála pětinu. Vyplývá to ze statistik internetového srovnávače cen Heureka.cz.
LED televizi je nyní možné pořídit v průměru za 24 995 korun, tedy o 11 707 korun levněji než před rokem. Průměrná cena LCD televizorů ve 3. čtvrtletí letošního roku činila 14.052 korun a meziročně byla o 3168 korun nižší. Skenery zlevnily o 21,4 procenta z 7901 korun na 6209 korun.
Ve srovnání s loňským 3. čtvrtletím se letos snížily také ceny digitálních fotorámečků (o 12 procent), praček (o pět procent), ledniček (o sedm procent), myček (o osm procent), pečících trub (o osm procent) nebo varných desek (o devět procent).
„Ceny dolů tlačí mimo jiné silná konkurence na trhu a dovoz zboží ze sousedních zemí,“ komentoval statistiky Tomáš Hodboď z internetového srovnávače cen Heureka.cz.
Naopak meziročně nejvíce letos ve 3. čtvrtletí vzrostla průměrná cena stolních počítačů, a to z loňských 12 893 korun na 15 804 korun. Podražily také paměťové karty z 485 korun na 691 korun a grafické karty 3724 korun na 4626 korun. Cena počítačů a jejich součástek na tuzemském trhu letos rostla kvůli posilujícímu dolaru vůči koruně.
Výkyvy byly zaznamenány také u sezonního zboží jako je například sportovní vybavení nebo zahradní technika. „Ve srovnání s minulým rokem je evidentní, že lidé upřednostňují levnější zboží určené pro zimní sezonu. Při výběru sportovního vybavení volí například snowboardy levnější až o 24 procent, sjezdové lyže o devět procent, zimní brusle o šest procent,“ podotkl Hodboď.
Dlouhodobě stabilní jsou naopak internetové ceny parfémů, které jsou podle Hodbodě výrazně nižší než v kamenných obchodech. Ustálily se také ceny například domácích pekáren. „Boom z předchozích tří let pomalu ustupuje a průměrná cena domácích pekáren se drží dlouhodobě na hranici 2100 korun,“ uvedl.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).