V Česku roste poptávka po elektronických knihách

9. 9. 2010 07:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

V Česku roste poptávka po elektronických knihách, které u některých velkých prodejců ve Spojených státech již předstihly klasickou pevnou vazbu. Odborníci odhadují, že v České republice bylo prodáno už několik desítek tisíc čteček elektronických knih a kvůli rostoucí poptávce se rychle zvyšuje i nabídka knižních titulů v elektronické podobě. Tuzemskému trhu ovšem stále dominují papírové knihy.
„Podle informací jednoho z českých dodavatelů, obchodního domu Alza.cz, je mezi českými uživateli z tohoto zdroje přes 12 000 čteček. Jejich celkový počet odhadujeme mezi 20 000 až 40 000 a předpokládáme, že se s vývojem na zahraničním a potažmo našem trhu bude tento počet zvyšovat, protože cenový vývoj tlačí výrobce k prodeji přístrojů od 130 dolarů,“ sdělil Petr Mareš z portálu eReading, který nabízí ke stažení několik desítek elektronických knih a jejich počet hodlá zvyšovat.
Zhruba polovina ze stovky nejvýznamnějších českých nakladatelství se podle něj už rozhodla knihy do elektronické podoby převádět, anebo s touto variantou do budoucna počítá, protože je to perspektivní byznys. Mareš upozornil, že velikost tuzemského trhu s knihami se podle údajů Českého statistického úřadu odhaduje na minimálně 4,5 miliardy korun, ačkoliv knihkupci sami prezentují i čísla dvojnásobně vyšší.
„V Čechách doposud neexistoval profesionální prodejce e-knih, který by se soustředil pouze na tento segment. To však neznamená, že neexistuje žádný trh. Stávající možnosti se zatím omezovaly na pololegální zdroje a nesystémovou nabídku od technologických nadšenců,“ podotkl Mareš.
Investice do čtečky elektronických knih se podle odborníků vyplatí, jelikož e-knihy jsou zpravidla výrazně levnější než klasické knihy s pevnou vazbou. Počáteční investice se tak vrátí při nákupu několika elektronických knih.
Zájem o elektronické knihy prudce roste ve Spojených státech. Jedno z největších knihkupectví v zemi Amazon.com nedávno informovalo, že od května do července jich prodávalo více než knih v dražší pevné vazbě, která je v USA tradičně vyhrazená novinkám. V uvedeném období na 100 prodaných knih v pevné vazbě připadlo 143 elektronických knih.
„Je to překvapivé, zvláště když vezmete v úvahu, že knihy v pevné vazbě prodáváme 15 let a elektronické knihy 33 měsíců,“ uvedl šéf Amazonu Jeff Bezos. Na levnější brožované verze, takzvané paperbacky, nicméně zatím elektronické knihy nemají. Amazon sice v této kategorii nezveřejnil žádná srovnání, podle deníku The New York Times se ale paperbacků prodává stále více než jejich digitálních verzí. Nabídka papírových titulů je také zatím u Amazonu mnohem širší než u elektronických. Zatímco prvních firma nabízí miliony, u druhých jde asi o 630.000.
Podle odborníků se přesto den, kdy budou papírové knihy v kolonce „prodeje“ v menšině, nezadržitelně blíží. Například Mike Shatzin z poradenské firmy Idea Logical Company má za to, že za deset let budou papírové knihy představovat jen čtvrtinu všech prodávaných knih. Zatím se ale papírové knihy i ty v pevné vazbě drží. V celých Spojených státech letos zájem o knihy v pevné vazbě vzrostl o 22 procent. Prodej elektronických knih se ale podle Americké asociace vydavatelů od začátku letošního roku do května zečtyřnásobil.
Zároveň roste zájem o elektronická zařízení, na nichž si lidé digitální knihy mohou číst. Amazon uvádí, že poptávka po jeho čtečce Kindle rostla navzdory tomu, že na trh vstoupil konkurenční tablet iPad od společnosti Apple. Zájem o ni se ztrojnásobil poté, co firma na konci června výrazně snížila její cenu. Amazon těží také z toho, že knihy z jeho produkce lze pomocí softwarových čteček číst i na zařízeních jiných výrobců, včetně iPadu.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.