Experti: Reklama reagovala na krizi podobně jako ve 30. letech

17. 9. 2010 10:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Prostředky a způsoby, se kterými pracovala reklama v období první republiky za časů hospodářské krize, se používaly i nyní v době finanční krize. Shodli se na tom odborníci na reklamu oslovení ČTK. Jde podle nich především o zaměření se na úsporu, cenu zboží, nákup formou splátek a o důraz na české výrobky.
„Současná reklama pracuje se stejnými prostředky jako před 70 lety. Ve 30. letech, kdy se v Československu projevila hospodářská krize, reklamy stavěly svá sdělení na úspoře ceny, šetření rodinného rozpočtu a na tradici českých výrobků. Poprvé se v tištěné reklamě objevila forma, kde se zákazník dozvídá cenové rozpětí výrobků, tedy že daný produkt je možné si vybrat podle ceny,“ uvedla výsledky svého výzkumu odbornice na dějiny české reklamy Eva Fruhwirtová z agentury Commservis.com.
Důraz na cenu, jedinečné vlastnosti výrobků, českou kvalitu a tradici, srovnávání s konkurencí, důraz na prodejní funkci a efektivitu nebo akční nabídky ve stylu „tři za cenu dvou“, které nacházejí uplatnění nyní, nejsou objevem současného marketingu, ale běžně na nich stavěly firmy už v době hospodářské krize, souhlasil ředitel agentury TBWA Radek Dráb. Právě důraz na cenu, respektive cenovka, bývala nedílnou součástí většiny tzv. produktových inzerátů, dodal.
„Způsob komunikace v době ekonomické recese je většinou jasný, tedy komunikovat nízkou cenu. A to je správné. Imagové kampaně neprodávají, pouze udržují povědomí o značce, a pro to v době poklesu není prostor,“ doplnil ředitel agentury Big Partnership Media Jiří Lichý. Většina firem a značek prý toto pochopila krátce po vypuknutí recese. Inzerenti ale podle něj výrazněji neupravili podíl použitých médií. „Osobně jsem čekal, že vysoké procento zadavatelů začne počítat stylem ‚dali jsme milion do reklamy na TV Nova, kolik jsme prodali? Vydělali jsme?,'“ poznamenal.
Dráb upozornil na to, že média, jejichž prostřednictvím se reklama šíří, doznala od 30. let minulého století velkých změn. V meziválečném období byl klíčovým místem pro umisťování reklamy tisk. K dalším obvyklým formám komunikace patřily plakáty, komunikace v místě prodeje, tedy vývěsní štíty, brožury či ceníky, dále pak rozesílání nabídek poštou, velký význam měly veletrhy. Zcela běžné ale bylo i používání dnes tak populárních netradičních forem reklamy, jako byla například živá pouliční reklama, připomněl.
Reklama odráží podle Fruhwirtové situaci ve společnosti. „Například reklama na Oetkerův puding z roku 1938 přímo říká, že peněz k hospodaření je málo a musí se šetřit. Reklamní text apeluje na ženu, nazývá ji moudrou hospodyňkou, která díky Oetkerovu pudingu připraví výživný a vydatný puding a zároveň ušetří. Současné reklamy na supermarkety a různé potraviny i další výrobky oslovují zákazníky stejně – u nás ušetříte a kvalitně nakoupíte,“ popsala Fruhwirtová.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.