ZenithOptimedia: Investice do reklamy letos stoupnou o 3,5 procenta

19. 7. 2010 15:07

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Celosvětový růst výdajů na reklamu se letos zrychluje, mediální agentura ZenithOptimedia zvýšila odhady letošního meziročního růstu těchto výdajů na 3,5 procenta z dubnových 2,2 procenta. V Česku letos agentura očekává reklamní výdaje na úrovni roku 2009.
„O tom, zda konečný vývoj bude v ČR letos plusový nebo minusový, rozhodnou až aktivity zadavatelů v posledním čtvrtletí roku, protože první pololetí zatím zaostává za loňským vývojem,“ uvedl ředitel pražské pobočky agentury Petr Majerik. Obecně podle něj ČR patří mezi trhy, které jsou krizí zasaženy nejvíce.
Důvody pro větší škrty v českých reklamních rozpočtech nadnárodních společností jsou jak menší počet obyvatel, a tím i menší význam tuzemské ekonomiky v celosvětovém kontextu, tak vyšší ceny za reklamní prostor proti většině zemí z regionu střední a východní Evropy.
ZenithOptimedia nyní alespoň minimální nárůst očekává ve všech regionech světa. Celosvětový nárůst reklamních investic by měl pokračovat i v příštích letech, a to o 4,5 procenta v roce 2011 a 5,3 procenta v roce 2012 .
Dramatický nárůst poptávky po mobilním internetu a po sociálních médiích napomáhá nárůstu podílu internetu na celkových reklamních výdajích z 12,7 procenta v roce 2009 na odhadovaných 17,1 procenta v roce 2012. Rozdíl mezi podílem deníků a internetu na reklamních výdajích se tak snížil sníží na pouhé dva procentní body.
Region střední a východní Evropy byl krizí zasažen nejvíce. Pokles investic do reklamy zde v roce 2009 představoval téměř 25 procent. Region je podle agentury ZenithOptimedia nyní rozdělen na dvě oblasti. Bělorusko, Rusko, Bosna a Hercegovina, Srbsko, Slovinsko, Turecko a Ukrajina zažívají letos rychlý růst investic mezi 11 až 26 procenty. Pokles letos ještě pokračuje v zemích, jako je například Bulharsko, Řecko a Maďarsko. Česko se nachází někde uprostřed těchto dvou skupin zemí, podotkl Majerik.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.