Výše pokut za pirátský software stoupla za čtyři roky o čtvrtinu

28. 7. 2010 17:07

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Průměrná výše odškodného, které musí platit tuzemské firmy za používání nelegálního softwaru, se za poslední čtyři roky zvýšila o čtvrtinu na 250 000 korun. Vyplývá to z informace organizace BSA, která se zabývá potíráním softwarového pirátství. „Softwaroví piráti se nejčastěji vymlouvají na nevědomost, pochybení kolegů či nedostatek času legálnost softwaru ve firmě hlídat. Vinu se snaží obvykle svalit na někoho jiného,“ uvedl mluvčí BSA Jan Hlaváč.
V Česku se nelegálně užívá 37 procent softwaru. V důsledku tak ročně výrobci softwaru přicházejí o tržby v hodnotě 3,6 miliardy korun.
Valnou většinu tvrzení, jimiž se piráti hájí, je podle Hlaváče možné označit za obyčejné výmluvy. „Uvěřitelné jsou pouze argumenty, že manažeři přímo nepodporovali šíření pirátského softwaru, že pochybili jen tím, že se o problematiku nezajímali,“ uvedl. Oproti minulým letům se podle BSA stále častěji objevuje tvrzení, že za problematiku zodpovídá někdo jiný.
„Je poměrně časté, že výrazná část firemního softwaru není vůbec evidována a vedení společnost nemá ani potuchy o jeho původu. Setkáváme se i s tím, že společnost nedokáže odpovědět ani na jednoduchou otázku, kolik provozuje počítačů. To je jasný varovný signál, že něco není v pořádku,“ uvedl ředitel bezpečnostní firmy truconneXion Robert Kleiner.
Vinu a odpovědnost za porušování autorských práv k softwaru se snaží vrcholový management obvykle svalit na správce výpočetní techniky, ale i řadové zaměstnance či dodavatele informační techniky. Vlastník firmy či její nejvyšší vedení ale ze zákona zodpovídají za chod společnosti, a tedy i za možné nelegální užívání softwaru.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.