Petr Keller, René Jež a Marcel Bodnár píší pro M&M své dojmy z Cannes Lions

29. 6. 2010 11:06

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Na reklamním festivalu v Cannes se letos pohybovalo i cca 15 delegátů z Česka. Co si z festivalu odnáší? Přečtěte si postřehy Petra Kellera, René Ježe a Marcela Bodnára, která v Cannes zaznamenali pro M&M:

Producenti se musí adaptovat

Musím hned na začátku přiznat, že po tak trochu rozpačitém ročníku Cannes Lions 2009 jsem letos mile překvapen viditelně větší návštěvou jak reklamních a komunikačních agentur tak producentů televizních reklam. Je velmi dobré vidět nové trendy v komunikaci, které přináší jak používání nových technologií, tak i užití netradičních médií. Vedle klasického formátu TV reklam se objevují nové formy komunikačních kampaní, které jsou velmi komplexní a obsahují také webové interaktivní sdělení s rozšířením mediálního užití. Zajímavé byly jak výsledky soutěže Young Director Award tak i summit producentů filmových reklam z celého světa, které již tradičně v Cannes pořádá evropská asociace CFP-Europe. I zde se diskutovaly a porovnávaly trendy ve výrobě TV reklam z celého světa. Jasné z toho je, že naše odvětví zaznamenává období velkých změn, vcelku pozitivních. Nové trendy a technologie nemění televizní reklamu, ale jen ji modernizují a přizpůsobují měnícím se potřebám klientů a jejich spotřebitelů. Znamená to, že i my producenti se musíme adaptovat do nového prostředí, které dnešní doba prináší. text Petr Keller, Starlite Productions

 

Mediální agentury se neukázaly

Mediální kategorie patří k nejvíce rostoucím kategoriím letošních lvů. Zajímavé je, že z letošních 2162 přihlášek jsou téměř tři čtvrtiny od reklamních agentur a ne mediálních. I z českých 4 přihlášek je pouze jedna z mediálky. Pokud se podíváme na oceněné, tak je rozdíl ještě výraznější – mediálky získaly pouze 9 lvů ze 48 a jenom 1 zlatého lva z osmi udělených. Hlavní důvody tohoto stavu jsou tři. Za prvé, historicky jsou zvyklé soutěžit v Cannes hlavně reklamky a mediálky „nastupují“ pomalu, což můžeme vidět i v jiných nových kategoriích. Za druhé, napsat dobrou přihlášku je opravdu umění a mediálky v tom nejsou příliš zběhlé, což můžeme vidět i ve FLE media awards. A za třetí, mnohé mediálky si ještě neuvědomily, že pro vnímání jejich pozice na trhu marketingové komunikace je opravdu důležité demonstrovat jejich schopnosti v této oblasti a nenechat se „odsoudit“ do role pouhých nákupčích. Vítězné práce ukazují jisté trendy. Významně roste důležitost navazování konverzace mezi značkami a spotřebiteli. Díky tomu se mění přístupu k využití médií, která už nejsou pouhým distributoram zpráv, ale stávají se spouštěči a zprostředkovateli (facilitator) navazování komunikace se spotřebitelem. Značky se stále více orientují na vytváření takových příležitostí pro interakci se spotřebiteli, které vycházejí z jejich potřeb a zájmů a jsou méně zaměřeny na samotné značky. text René Jež, FLEmedia

Meziagenturní spolupráce? V Česku jen sen!

Letošní festival reklamy v Cannes se věnuje zejména tématu digitalizace a přímému zapojení zákazníků do kampaní. Jako studenta Roger Hatchuel akademie, která probíhá paralelně s festivalem, mě ale zaujala myšlenka jiná, která s tím má hodně společného. Jde o spolupráci mezi agenturami z různých oborů, zejména nesíťových, která je vyvolána zevnitř reklamního průmyslu. Jistě, je několik výjimečných případů, kdy samotný klient svolává více agentur na společný brainstorming. Zatímco v „reklamě rozvinutých“ zemích má již meziagenturní spolupráce své pevné místo, v českých podmínkách je téměř nemyslitelná. Jako zaměstnanec PR agentury si neumím moc dobře představit, že by nás napřímo oslovila reklamní agentura některého z našich klientů a požádala o participaci na vytváření kampaně. Ale není to jen problém PR agentur. V digitální době by se na vzniku všech kampaní měly od začátku podílet alespoň tři agentury z různých oborů, ne být zapojováni postupně. Vezměme jakoukoliv úspěšnou kampaň z letošních Cannes Lions. Nikdy by nebyly tak opěvovány, kdyby výsledek nebyl vidět skrze všechny možné kanály. Je ale možné, aby takové kampaně vzešly z jediné hlavy? Těžko. Ve většině případů se na jejich vzniku podílely nejen týmy reklamních agentur, byli tam i další lidé. Třeba lidé z digitálních agentur, kteří jsou schopni okamžitě říct, zda je navrhované řešení technicky možné. Bez takového člověka ani nezačneme první brainstorming, potvrdil mi třeba James Temple, kreativní ředitel agentury R/GA. To je v dnešním světě sociálních sítí a přímého zapojení zákazníků do většiny kampaní prostě nutnost. Na českém trhu jsme se ale ještě ani nedostali k zvládnutí samotných kampaní na sociálních sítích. Meziagenturní spolupráce na takto vysoké úrovni je pro nás stále hudbou daleké budoucnosti, zatímco jinde je již běžnou realitou. text Marcel Bodnár, AC&C PR

 

 

 

 

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení