V Británii měla premiéru televizní předvolební debata šéfů stran

16. 4. 2010 08:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Šéfové tří hlavních britských stran se ve čtvrtek večer vůbec poprvé střetli v televizní debatě, která by mohla výrazně ovlivnit nadcházející parlamentní volby. Podle prvních reakcí si nejlépe vedl předák liberálních demokratů Nick Clegg, zatímco šéf konzervativců David Cameron a labouristický premiér Gordon Brown zůstali v debatě zaměřené na vnitropolitická témata pozadu.
V anketě televize ITV, která debatu pořádala, byl podle 43 procent dotázaných nejlepší Clegg, podle 26 procent Cameron a podle 20 procent premiér Brown. Deník The Sun zveřejnil průzkum, v němž označilo Clegga za vítěze 51 procent lidí, Camerona 29 a Browna 19 procent.
Naopak v průzkumech veřejného mínění vedou konzervativci před volbami 6. května o několik procent před labouristy. Liberální demokraté jsou jako před minulými volbami pozadu s podporou asi 20 procent voličů.
Čtvrteční diskusi v Manchesteru dominovala témata jako imigrace, zdravotnictví, zločinnost a skandál kolem poslaneckých výdajů. Ostrou výměnu vyvolala otázka snižování deficitu, když Cameron byl pro rychlejší snižování výdajů, zatímco Brown varoval před unáhlenými škrty, které by ohrozily ekonomické oživení.
Cameron také prosazoval snižování přistěhovalectví na úroveň „desetitisíců a ne statisíců“ lidí a uvedl, že v případě volebního vítězství jeho vláda zavede limit na počet imigrantů ze zemí mimo Evropskou unii. Zdůraznil, že do nástupu labouristů k moci v roce 1997 nepřekračovala imigrace úroveň 77 000, zatímco od té doby nebyla nižší než 144 000 za rok.
Zatímco Clegg se prezentoval jako alternativa dvěma „starým“ stranám, Cameron i Brown vůči němu vystupovali smířlivěji. Dosavadní průzkumy totiž ukazovaly, že ani konzervativci, ani labouristé nezískají nadpoloviční většinu křesel v parlamentu a budou muset sestavit vládu za pomoci liberálních demokratů.
Diskuse byla první ze tří devadesátiminutových střetnutí, které si berou za vzor americké prezidentské debaty. Brown, Cameron i Clegg také mají na debaty americké politické poradce, všechny z Demokratické strany.
Brown je prvním britským premiérem, který s předvolební debatou v televizi souhlasil. Jeho předchůdci se jim vyhýbali, obvykle proto, že se domnívali, že jim nemůže nijak pomoci. Tentokrát však jsou vládní labouristé oproti konzervativcům spíše v pozici outsidera. Navíc Brown je považován za relativně neobratného řečníka, takže podle jeho poradců pro něj bude úspěchem už to, že při debatě nic nezkazí.
To se podle prvních reakcí také stalo. Premiér neudělal žádný zjevný „přešlap“ a dokonce ve snaze rozptýlit svou image nerudného workoholika se snažil do jisté míry vtipkovat. Cameronovi řekl, že nemůže svou politiku „vyretušovat jako předvolební plakáty“. Narážel na kontroverzní plakáty konzervativců, na nichž Cameron vypadal ještě mladší, než na svých 43 let.
Klání v Manchesteru potvrdilo, že debata prospěje Cleggovi, jehož mnoho voličů dosud ani neznalo. Clegg navíc – stejně jako Cameron – umí vystupovat před televizními kamerami.
Do jaké míry ale diskuse ovlivní volební preference, se ukáže v příštích dnech. Podle shodného mínění komentátorů na to bude mít vliv i „debata o debatě“, tedy její hodnocení v médiích.
Všechny tři politické strany se dohodly na desítkách pravidel, jimiž se televizní diskuse řídí, včetně toho, že publikum nesmí celou dobu nijak hlasitě reagovat. Debata tak byla ve srovnání s agresivními a zesměšňujícími útoky běžnými v parlamentě zdvořilá a relativně klidná. Politici se navzájem oslovovali křestními jmény a jen minimálně si skákali do řeči.
Každá debata má jedno hlavní téma – ve čtvrtek to byly domácí záležitosti, za týden zahraniční politika a těsně před volbami ekonomika.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.