ÚOOÚ uložil vydavateli pokutu za porušení náhubkového zákona

9. 4. 2010 08:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Úřad pro ochranu osobních údajů uložil společnosti Vltava – Labe – Press pokutu za porušení takzvaného náhubkového zákona. Kroměřížský deník, který VLP vydává, loni na podzim zveřejnil totožnost mladé ženy, která byla obětí loupežného přepadení sázkové kanceláře. Rozhodnutí je pravomocné a v těchto dnech byla uhrazena pokuta 3000 korun, řekla mluvčí úřadu Hana Štěpánková. Advokát VLP Jiří Petrů řekl, že úřad použil velmi striktní uplatnění náhubkového zákona.
Podle Štěpánkové jde o jeden z vůbec prvních případů, které úřad v souvislosti s platným náhubkovým zákonem musel od loňského dubna posuzovat. „Daly by se spočítat na prstech jedné ruky,“ poznamenala.
Kroměřížský deník v textu o přepadení pobočky sázkové kanceláře zveřejnil věk, jméno, příjmení i bydliště pracovnice, která se stala obětí loupeže. List tak podle úřadu porušil ustanovení trestního řádu, podle něhož nelze zveřejnit informace umožňující zjištění totožnosti poškozeného, vůči němuž byl mimo jiné spáchán některý z trestných činů proti svobodě, do kterých trestní zákoník zahrnuje i loupež.
„Poškozená byla v článku ztotožněna, ale jako svědkyně,“ uvedl Petrů, jenž VLP ve sporu zastupoval. Autorka článku podle něho byla u soudu osobně přítomna a nemusela vědět, že žena vystupuje i v procesním postavení poškozené. „Poškozena byla právnická osoba (sázková kancelář),“ řekl Petrů s tím, že soud však úřadu potvrdil, že mladá žena je kromě svědkyně i poškozenou.
„Pokuta byla udělena na hodně spodní hraně, možná i vzhledem k tomu, že to nebylo na začátku jednoznačné. Na poradě jsme se dohodli, že se podrobíme a uznáme to. Zaplatili jsme pokutu a nepodali opravný prostředek,“ poznamenal Petrů. „S podobným případem jsem se setkal poprvé, ač se mediálním právem zabývám asi 15 let,“ dodal advokát VLP.
Podle zákona o ochraně osobních údajů mohl ÚOOÚ vydavateli za správní delikt uložit sankci až do výše pěti milionů korun, uložil však jen třítisícovou.
„Uloženou výši pokuty nemohu komentovat, neboť úřad nám ji nesdělil. Obecně platí, že poškozené je potřeba v průběhu trestního řízení ochránit. Mnohdy se totiž jedná o citlivé věci, jako jsou útoky na zdraví a na život,“ řekl ČTK kroměřížský okresní státní zástupce Pavel Pukovec. Dodal, že se jedná o první případ, kdy Okresní státní zastupitelství v Kroměříži dalo ÚOOÚ podobný podnět.
Takzvaný náhubkový zákon od loňského 1. dubna především zakazuje zveřejňování identity obětí některých trestných činů a citace z policejních odposlechů. Novela trestního řádu a zákona, která měla původně ochránit především týrané a zneužívané děti, se zejména kvůli části o odposleších stala předmětem kritiky médií, některých senátorů a hnutí.
Odpůrci zákona tvrdí, že porušuje ústavní právo na svobodu projevu. Média na něm kritizovala především hrozící pětileté vězení nebo výše zmíněnou hrozbu až pětimilionové pokuty.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.