Tendrů v sales promotion přibylo, většinou chybí zpětná vazba

12. 4. 2010 12:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

TV Nova je průkopníkem nových trendů

TV Nova mění přístup k audiovizuální produkci. Zelené natáčení se stává standardem přinášejícím ekologické inovace.

Reklama
SDG

V posledním půlroce tendrů zakázek na sales promotion mírně přibylo. Tuto oblast vnímají zadavatelé obvykle jako projektovou disciplínu – tendry jsou tu tedy obvyklé a časté. Důvodem zvýšení jejich počtu je nejspíš přesun části rozpočtů do této oblasti. Už delší dobu je v oblasti podpory prodeje patrných několik trendů ve výběrových řízeních. V poslední době, díky recesi, tyto trendy kulminují.

Jedním z nich je automatizace tendrů. Největší zadavatelé s mezinárodní úrovní procurementu se snaží „zrobotizovat“ a „odlidšit“ vztah mezi sebou a agenturami. Zadání již například neposílají vybraným agenturám z rukou do rukou či z počítače na počítač, ale instalují je na speciální web, který agentury upozorní automatickou zprávou, že si mají zadání stáhnout, vypracovat a do daného termínu na tento web zase nahrát. Za přístup na tento web agentury dokonce platí poplatek. Osobní debrief a prezentace jsou naštěstí ještě obvyklou praktikou, ale ani to ne vždycky.

Vítězné řešení často vybírá cílová skupina. To vypadá jako velmi rozumné opatření – kdo jiný by měl vybrat koncept, než ti kterým je určen a které má motivovat. V praxi se tato idea ovšem srazí na jednu či dvě focus groups po deseti snad dobře najatých lidech, kteří se snaží být za svůj žold užiteční. Marketingové oddělení v těchto případech obvykle rezignuje na svojí schopnost porovnat prezentované koncepty se zadáním a silným insightem, který jistě řadu měsíců ve spolupráci se svými výzkumnými a komunikačními agenturami připravovalo. Místo toho rozhoduje o konceptu náhodně sebraná focus group. Protřelejší agentury tento proces již znají a připravují svoje řešení tak, aby obstálo ve focus groups a zajistilo jim vítězství v tendru – což nemusí být to samé jako důsledné řešení zadání klienta.

Dalším trendem je rychlost vypracování návrhů. Je až s podivem, jak málo času dávají obvykle zadavatelé agenturám na zpracování zadání, které má tak vysoké očekávání. Program, který má být originální, relevantní značce a tedy úspěšný a v daném období, kdy se nejspíš střetne s podobnými programy konkurence také vítězný, si zaslouží aspoň 4 týdny na přípravu. Obvyklé jsou 2 ale také i 1 týden. Za týden nikdo nic originálního neodprezentuje, protože i když to vymyslí, nestačí to ze všech pohledů prověřit. Tato praxe tedy vede k tomu, že klient dostává nejspíše replikované, již prověřené koncepty.

Úroveň trendů je víceméně konstantní – tedy nejšikovnější zadavatelé produkují dokonalé briefy zatímco ti nejnezkušenější občas ani nevědí co to brief je. V oblasti sales promotion neslouží tendry primárně jako nástroj na dosažení lepší ceny – i když i tady platí, že lepší způsob pro to není. Není to koneckonců ani potřeba, protože agentury se do jisté míry samy předhánějí v tom, kdo nabídne nižší cenu. Osvícenější klienti i v tomto případě zvolí lepší koncept. Tam kde výběrové řízení (a ne jen vyjednávání o ceně, což by bylo správněji) vede jen procurement ale kvalita konceptu neznamená nic – rozhoduje jen cena. V tendru běžně bývá více než 3 agentury, což způsobuje jistě i problémy s kvalitním vyhodnocením na straně zadavatele, i proto, že agentury obvykle prezentují více než jeden koncept. Příležitostně prezentuje koncepty a kreativní řešení v jednom kole i více než šest agentur, což je nejvíce ze všeho známka bezradnosti zadavatele.

Stále existuje řada klientů, kteří si své sales promo agenturní týmy „hýčkají“, sdílejí s nimi všechny relevantní informace, vzdělávají je v prodejní kategorii apod. Po právu pak očekávají od agenturního týmu stále kvalitnější výstupy. Mnohem více je ale těch, které nejsou schopni či ochotni dát ani zpětnou vazbu agenturám, které v tendru neuspěly. Těžko pak mohou dostat v dalším tendru lepší řešení, než ta, která jim nevyhovovala.

Michal Charvát

general manager, OgilvyAction (předseda iBTL sekce při Asociaci komunikačních agentur)

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Vítězné konfety se po roce opět snášejí na hlavy zástupců McCann Prague. Ti podruhé za sebou ovládli hlavní kategorii soutěže Agentura roku a celkem si ze slavnostního večera odnášejí šest trofejí. Nezávislou agenturou je Boomerang Communication, Nejlepším marketérem Kateřina Harris z řetězce Albert.

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.