Růst trhu s biopotravinami loni výrazně zpomalil

8. 4. 2010 14:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Růst tuzemského trhu s biopotravinami loni výrazně zpomalil. Podle předběžných výsledků průzkumu agentury Green marketing mezi výrobci a obchodníky většina z nich zvýšila loni tržby jen nepatrně, nebo zůstaly na úrovni roku 2008. V předchozích letech trh rostl o desítky procent ročně. Zpomalení zapříčinila ekonomická krize. Bioprodukty jsou v Česku většinou výrazně dražší než běžné potraviny.
Podle Toma Václavíka z Green marketingu se přesto našli někteří výrobci a prodejci, kteří v loňském roce utržili o desítky procent více než předloni. „Většina českých potravinářů předpokládala, že když zamění suroviny za bioprodukty a na etiketu nalepí známku BIO, že se výrobky začnou samy prodávat,“ řekl ČTK Václavík. To se však podle něj nestalo. „Začíná se ukazovat, že lidé u biopotravin vyhledávají další přidané hodnoty jako český či regionální původ, společenské aspekty produkce a distribuce a chuťové vjemy,“ dodal. Proto podle něj například roste poptávka po výrobcích s označením Fair Trade, což je způsob obchodu s drobnými pěstiteli z rozvojových zemí. Fair Trade podporuje férovější přístup k mezinárodnímu obchodu a klade důraz na jeho sociální a ekologické rozměry. Stále více spotřebitelů také při nákupu biopotravin upřednostňuje přímý kontakt s farmáři a kupuje maso či vejce z ekologických chovů s lidštějším přístupem k chovaným zvířatům. „Značka BIO sama o sobě není dostatečným důvodem pro změnu nákupního chování, zvláště, když cenový rozdíl mezi bio a nebio potravinami je tak obrovský, jako v České republice,“ uvedl Václavík. Tuzemský trh podle něj stále postrádá silné značky, které by dokázaly zákazníkům efektivně sdělit své přidané hodnoty.
Přibližně 80 procent biopotravin se v ČR prodá v maloobchodních řetězcích. Kromě Lidlu nabízejí nyní biopotraviny všechny nadnárodní řetězce na českém trhu i většina regionálních maloobchodních sítí.
Počet položek biopotravin v nabídce největších maloobchodníků se meziročně zvýšil o 47 procent z 1046 v lednu 2009 na 1536 v loňském prosinci. Nejširší sortiment bioproduktů nabízela dm drogerie. Na konci loňského roku šlo o 458 položek.
Václavík již dříve odhadl, že spotřeba biopotravin v Česku loni vzrostla o maximálně pět procent, v roce 2008 se zvýšila o 40 procent. Češi za biopotraviny v roce 2008 utratili dosud rekordních 1,8 miliardy korun. Přes několik let trvající strmý růst zájmu se na celkové spotřebě potravin ty s přívlastkem bio podílely necelým jedním procentem.
Podle výsledků dřívějšího šetření organizace Pro-bio-liga v pražských obchodech cenový rozdíl meziročně vzrostl o 30 procentních bodů a biopotraviny byly o 140 procent dražší než potraviny konvenční.
Ekonomická recese ovlivnila tuzemský trh s produkty ekologického zemědělství již v závěru roku 2008. Dosažený 40procentní růst tuzemské spotřeby byl předloni o 30 procentních bodů nižší než v roce 2007.
Na tom, zda jsou biopotraviny skutečně zdravější než klasické potraviny, se neshodnou ani vědci. Existují studie, které dokazují, že biopotraviny jsou nutričně hodnotnější a obsahují méně nežádoucích látek než potraviny vyráběné ze surovin produkovaných konvenčním zemědělstvím. Podle jiného výzkum britských vědců naopak neexistují důkazy o tom, že by biostrava přinášela nějaké zvláštní zdravotní výhody.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.