RSF kritizují potlačování lidských práv v Číně

27. 4. 2010 10:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Mezinárodní organizace Reportéři bez hranic zpřístupnila na svých internetových stránkách projekt Zahrada svobody, v němž krátce před sobotním zahájením světové výstavy Expo v Šanghaji upozorňuje na potlačování lidských práv v Číně. Je těžké představit si naplnění hlavního tématu výstavy Lepší město – lepší život v zemi, která cenzuruje internet a vězní takové množství bojovníků za lidská práva, konstatuje ve svém prohlášení RSF.
„Heslo výstavy Expo 2010 ztrácí význam, když vláda v tak velké míře omezuje svobodu projevu svých občanů. Lepší slogan pro světovou výstavu v Číně by byl Město pod dozorem – život pod dozorem,“ konstatuje v komuniké RSF.
Ve svém projektu Zahrada svobody, který je k dispozici v čínštině, francouzštině a angličtině, Reportéři bez hranic zvou zájemce, aby si prohlédli kupříkladu virtuální pavilon internetové policie, tibetský pavilon či tábor pro politické vězně, kde budou moci podepsat petici za jejich propuštění.
„Expo má sjednocovat lidi kolem hodnot, jako je pokrok, humanismus a kultura. Jaké univerzální hodnoty nabízí Čína, která zadržuje takové propagátory demokracie jako intelektuála Liou Siao-poa? Proč představitelé demokratických zemí, včetně francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho, kteří budou na slavnostním zahájení výstavy, o temné stránce Číny mlčí?“ táže se RSF.
Dvěma zástupcům RSF, včetně generálního tajemníka organizace Jeana-Françoise Julliarda, čínské úřady čerstvě odmítly vydat víza k návštěvě Šanghaje, oznámili Reportéři bez hranic.
Kritiky RSF potvrzují stížnosti organizací pro lidská práva, které v posledních dnech vyjadřují znepokojení ohledně zesílených bezpečnostních opatření v Šanghaji a zatýkání tisíců lidí v souvislosti s konáním šestiměsíční výstavy. Upozorňují mimo jiné na případ známého kritika režimu Mao Cheng-fenga, který byl v březnu poslán na 18 měsíců do pracovního tábora na „převýchovu“, či na zadržování lidí, kteří otevřeně protestovali kvůli ztrátě svých domovů, jež musely dát prostor stavbám souvisejícím s výstavou.
Projekt Zahrada svobody organizace Reportéři bez hranic je protikladem k oficiálním internetovým stránkám výstavy lákajícím na 3D prohlídku výstavního areálu pro zájemce, kteří nebudou moci přijet do Šanghaje osobně. Na stránkách se po kliknutí na nápis site tour na mapě zobrazí více než 150 pavilonů, včetně českého a slovenského, jež se nacházejí v zóně C areálu. Maskot Chajpao pak návštěvníkům v angličtině stručně představí obsah expozice příslušného pavilonu.
Nejatraktivnější součástí 3D prezentace by mělo být „město budoucnosti“ (future city), kde se uživatelé mohou stát jednou z postav počítačové hry v areálu výstavy Expo a zúčastnit se některé z 207 nabízených aktivit. Stránka by měla být plně funkční v den zahájení výstavy 1. května.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.