Pivovary v době poklesu poptávky vsadily na „jedenáctky“

30. 4. 2010 09:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Tuzemské pivovary, které od loňska kvůli hospodářské krizi bojují s poklesem poptávky, se nepříznivý trend snaží zvrátit uváděním nových jedenáctistupňových piv na tuzemský trh. Zatímco produkce výčepních piv pro český trh loni klesla o desetinu, tak ležáků se naopak vyrobilo téměř o pět procent více než v roce 2008. Podle odborníků přitom v Česku roste zejména obliba právě jedenáctistupňových piv.
Nové jedenáctistupňové pivo své hlavní značky Staropramen letos na jaře poprvé začaly vařit Pivovary Staropramen, které jsou druhým největším producentem piva v Česku. „Staropramen 11, nový ambiciózní hráč na rostoucím trhu jedenáctek, se na pulty obchodů dostane koncem dubna. Od května se s ním spotřebitelé setkají také v českých restauracích, hospodách a barech,“ sdělil ČTK mluvčí Pivovarů Staropramen Pavel Barvík.
K podobnému kroku se loni rozhodl také Budějovický Budvar, který po desítce Pardál začal prodávat nové jedenáctistupňové pivo Pardál Echt, které má podpořit růst prodeje. V novodobé historii je to poprvé, co českobudějovický pivovar vstoupil do kategorie jedenáctistupňových piv.
„Jedenáctka je vlastně takový kompromis pro spotřebitele, pro kterého se zdá být desítka příliš slabá a dvanáctka příliš silná,“ uvedl ředitel Budějovického Budvaru Jiří Boček. Dodal, že značka Pardál je prioritně určená pro domácí trh, neboť segment jedenáctistupňového piva je fenomén hlavně v ČR.
Pardubický pivovar Pernštejn mezi letošní novinky, pomocí kterých chce zvýšit odbyt, zařadil jedenáctku Ozzobír inspirovanou postavou Ozzáka v podání Martina Dejdara v sitcomu Comeback televize Nova. Nyní je k dostání v lahvích ve firemních prodejnách, postupně by se měl prodej rozšířit do sítě velkoprodejen, po zahájení výroby sudového piva v červnu i do restaurací.
Pivovary, které jedenáctistupňové pivo mají tradičně v nabídce, potvrzují rostoucí zájem českých zákazníků o tento ležák. „Prodej se každoročně zvyšuje. Na celkovém výstavu pivovaru Holba se jedenáctka Šerák podílí už více než polovinou,“ řekla ČTK mluvčí pivovaru Holba v Hanušovicích na Šumpersku Hana Matulová. Rostoucí obyt „jedenáctky“ hlásí také přerovský pivovar Zubr.
Pivovary proto jedenáctistupňovým pivům přikládají mnohem větší důležitost než dříve. Do jedné z nejstarších a nejprestižnějších soutěží pivních výrobků v Česku – Pivexu se letos po letech vrátila zvláštní cena právě pro jedenáctistupňová piva. Organizátory k tomu přiměla stoupající obliba těchto výrobků mezi milovníky piv a četné podněty od samotných pivovarů.
Pivovary sdružené v Českém svazu pivovarů a sladoven (ČSPS) loni vyrobily o 5,9 procenta méně piva než v roce 2008. Celkový pokles výroby zhruba odpovídal snížení produkce pro tuzemský trh. Výrazněji klesl vývoz piva, který se snížil o více než desetinu; export tak meziročně klesl poprvé v historii České republiky. Absolutní čísla, zahrnující také výsledky pivovarů, které nejsou členy svazu, by měla být k dispozici v červenci.
Domácí pivovary předloni vyrobily 19,81 milionu hektolitrů piva, což byl druhý nejvyšší výstav v historii po rekordním roce 2007. Pivovary nezačleněné do ČSPS ročně vyrobí zhruba 800 tisíc hektolitrů.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.