Nejvíce biopotravin v Česku nabízejí dm drogerie

9. 4. 2010 08:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Nejvíce biopotravin v Česku nabízejí drogistické obchody dm drogerie, ve kterých si zákazníci mohou vybrat z dvojnásobného množství bioproduktů než mají hypermarkety. Obchodní řetězce loni rozšířily nabídku biopotravin a v tuzemských hypermarketech, supermarketech a drogeriích bylo prodáno 80 procent produktů ekologického zemědělství. Růst tuzemského trhu s biopotravinami ale kvůli hospodářské krizi výrazně zpomalil. Vyplývá to z průzkumu agentury Green marketing.
Tom Václavík z agentury Green marketing dnes ČTK sdělil, že počet biopotravin v nabídce největších maloobchodníků se loni zvýšil o 47 procent z lednových 1046 na 1536 v prosinci 2009. „Nejvíce biopotravin, 458 položek, nabízela v prosinci 2009 dm drogerie, přičemž meziročně se tento počet zvýšil o 149 procent. Nabídka biopotravin v prodejnách dm drogerie je dvojnásobná oproti hypermarketům, a to v nesrovnatelně menších prodejních plochách,“ podotkl Václavík.
Druhá pozice připadla hypermarketům Albert, které loni v prosinci prodávaly 275 biopotravin, kterých bylo ve srovnání se začátkem roku 2009 o 19,5 procenta více. Na třetím místě co do nabídky biopotravin se umístily hypermarkety Interspar s 252 biovýrobky, jejich počet se meziročně zvýšil o 41 procent. Hypermarkety Globus meziročně počet položek zvýšily o 62 procent a na konci roku 2009 jich nabízely 243. „Tesco nabízelo 235 biopotravin, jen o 13 procent více než na začátku roku 2009. Poslední z hypermarketů, Kaufland, měl na konci roku v nabídce 230 položek, o 20,5 procenta více než na začátku roku,“ podotkl Václavík.
Mezi tuzemskými supermarkety měly loni největší nabídku biopotravin prodejny Albert (153 položek), za kterými následovaly obchody Billa (143 položek). Supermarkety Albert loni nabídku biopotravin zvýšily o 25,5 procenta a Billa o 19 procent.
„Prodejny COOP snížily meziročně počet položek z 85 na 78, tedy o osm procent. Naopak diskontér Penny navýšil počet biopotravin z 39 na začátku roku na 64 na konci, což představovalo meziroční růst o 64 procent,“ uvedl Václavík, podle kterého je společnost Penny jediným diskontním řetězcem, který biopotraviny v Česku nabízí. „Ačkoli Lidl v několika loňských měsících s biopotravinami experimentoval, rychle se jich opět zbavil,“ dodal Václavík.
Nabídka českých biopotravin je podle Václavíka zatím slabá, takže obchodní řetězce nejžádanější výrobky prodávají pod vlastní privátní značkou, aby se odlišily od konkurence. Počet biovýrobků v privátních značkách maloobchodníků se loni meziročně zvýšil o 59,5 procenta z 331 na 528. „Nabídka ve všech hypermarketech a supermarketech zůstala víceméně stejná, jen se výrobky na zákazníky usmívají v jiných přebalech,“ upozornil Václavík.
Mezi biopotravinami mají podle průzkumu největší zastoupení produkty kojenecké a dětské výživy, pečivo a pekárenské výrobky, mléko a mléčné výrobky, nealkoholické nápoje a maso. Supermarkety a hypermarkety Albert podle jejich mluvčího Libora Kytýra nabídku bioproduktů rozšiřují a nyní prodávají i některé netradiční biopotraviny. „V řadě Albert Bio nabízíme například celozrnný kuskus, kukuřičnou polentu, zelenou čočku, jáhly, mungo či barevné fazole adzuki,“ sdělil Kytýr.
Podle předběžných výsledků průzkumu mezi výrobci a obchodníky většina z nich zvýšila loni tržby jen nepatrně, nebo zůstaly na úrovni roku 2008. Václavík již dříve odhadl, že spotřeba biopotravin v Česku loni vzrostla o maximálně pět procent, v roce 2008 se zvýšila o 40 procent. Češi za biopotraviny v roce 2008 utratili dosud rekordních 1,8 miliardy korun. Zpomalení zapříčinila ekonomická krize. Bioprodukty jsou v Česku většinou výrazně dražší než běžné potraviny.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.