V Česku klesl prodej šperků

18. 3. 2010 08:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Hospodářská krize loni v Česku výrazně snížila prodej zlatých a stříbrných šperků. Puncovní úřad (PÚ) jich totiž opatřil ochrannou značkou o zhruba čtvrtinu méně než v roce 2008, který z pohledu množství označeného zboží z drahých kovů patřil navzdory nastupující krizi k nejúspěšnějším za posledních deset let. Vyplývá to z výroční zprávy PÚ za rok 2009.
Zatímco v roce 2008 PÚ opuncoval 2,267 milionu stříbrných šperků v celkové hmotnosti 16 577 kilogramů, tak loni jejich počet klesl na 1,631 milionu kusů a hmotnost činila 11 660 kilogramů. Počet zlatých šperků opatřených puncem se loni snížil z 1,68 milionu kusů v roce 2008 na 1,248 milionu kusů. Hmotnost zlatých šperků klesla meziročně o čtvrtinu na 3015 kilogramů.
Česko ovšem není výjimkou a podobná situace na trhu se šperky podle odborníků nyní panuje v řadě evropských zemí, které se rovněž potýkají s dopady hospodářské krize. „Potěšitelné je, že pokles množství předkládaného zlatého i stříbrného zboží se v menší míře dotkl tuzemské výroby šperků, což spolu s trvale vysokým podílem tuzemské výroby u stříbrného i zlatého zboží potvrzuje dobrou kondici i konkurenceschopnost tuzemských šperkařských firem,“ uvedl ve výroční zprávě za loňský rok předseda PÚ Martin Novotný.
Závěr loňského roku už prý byl o něco více optimistický. „Podle výsledků práce PÚ koncem roku 2009 lze usuzovat, že dopady finanční krize na tuto oblast již začínají doznívat. Lze očekávat opětovné oživení prodeje zlatých a stříbrných šperků, a tím i opětovný nárůst požadavků na služby PÚ,“ uvedl Novotný.
Za důležitý faktor Novotný považuje stabilizaci cen zlata na světových trzích, která by navíc podle některých analytiků mohla klesnout, což by bylo důležitým impulzem pro nastartování prodeje šperků z drahých kovů. „Odložené nákupy šperků z drahých kovů by se realizovaly a tím by došlo k oživení v tomto segmentu hospodářství,“ podotkl Novotný.
Celosvětové tržby z prodeje luxusního zboží loni podle odhadu italské asociace výrobců luxusního zboží Altagamma kvůli krizi klesly o 21 procent z předloňských odhadovaných 175 miliard eur (4,8 bilionu Kč). Nejhůře na tom bylo odvětví v první polovině roku, naopak ve druhém pololetí se situace začala zlepšovat.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.