Agrární komora (AK) chce do konce března spustit propagační kampaň na podporu českého zemědělství a jeho produkce. Informoval o tom prezident AK Jan Veleba. Kampaň komora bude financovat z marketingového fondu, do kterého by měli podle plánu AK solidárně přispívat nejen farmáři, ale také například obchodníci se zemědělskou technikou či odbytová družstva. Na účtu fondu je zatím asi 350.000 korun.
"Zatím jsme demonstrovali a požadovali to, co nám náleží, tedy dotace. To je ale málo, musíme taky udělat něco sami pro svoji propagaci. Potřebujeme přesvědčit veřejnost, aby české zemědělství podpořila. Metaforicky řečeno, české zemědělství tu bude tehdy, pokud nás tu budou občané chtít," uvedl Veleba.
Kromě billboardů či letáků organizátoři kampaně chtějí v případě, že seženou dostatek peněz, propagovat české zemědělství také v rozhlase a televizi. "Aby kampaň měla smysl, je potřeba na ni dodat tři až pět milionů korun ročně. Zatím je na účtu fondu prvních asi 350.000 korun, máme ale přísliby dalších peněz. Osobně věřím, že kampaň je realizovatelná, je to jedna z mých priorit," uvedl Veleba.
Plán realizovat propagační kampaň na podporu českého zemědělství AK avizovala již před několika měsíci. "Jde to relativně pomalu. Prvním důvodem je to, že bylo potřeba překonat bariéru nedůvěry mezi zemědělci. Druhým to, že jsme měli problém vybrat PR agenturu, které práci svěříme," uvedl Veleba.
Čeští zemědělci i potravináři dlouhodobě poukazují na rostoucí podíl zahraničních potravin na pultech tuzemských obchodů. Ty jsou podle nich sice levnější, často však kvalitativně za domácími výrobky zaostávají.
Na druhou stranu řada odborníků upozorňuje na to, že český spotřebitel v případě, kdy si má zvolit mezi levnou, méně kvalitní potravinou a kvalitnější, za kterou si musí připlatit, volí většinou první variantu. Kupní síla Čechů je stále výrazně nižší než jejich kolegů ze západní Evropy, navíc jim chybí "potravinový patriotismus" Němců nebo Francouzů. Ti jednoznačně preferují domácí potraviny před dováženými, uvádí lidé z oboru.