Nákupním centrům loni kvůli krizi klesla návštěvnost i obrat

3. 2. 2010 13:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Hospodářskou krizi loni výrazně pocítila tuzemská nákupní centra, kterým klesla návštěvnost meziročně o pět až deset procent a obrat o deset až 30 procent. Na pražské konferenci o maloobchodu Retail Summit to řekl obchodní ředitel developerské společnosti Unibail-Rodamco Martin Macháč. Expanze nákupních center se kvůli krizi téměř zastavila a některé málo navštěvované obchodní komplexy nyní čeká boj o další existenci.
Návštěvnost i obrat nákupních center loni podle Macháče negativně ovlivnily zejména obavy lidí z dalšího vývoje české ekonomiky, kvůli kterým zákazníci omezili útraty. Nejvíce prý pokles poptávky pocítily prodejny s módou. „Meziroční poklesy lídrů trhu (v oblasti módy) činí 15 až 35 procent,“ podotkl Macháč.
Pro nákupní centra ale nebude lehký ani letošní rok. „Obraty nákupních center dále lehce poklesnou,“ míní Macháč, podle kterého nejmenší pokles tržeb opět vykážou pouze velká nadregionální nákupní centra. „Nováčci na trhu to budou mít nejtěžší a budou muset bojovat o každého zákazníka,“ upozornil Macháč.
Developeři prakticky zastavili realizaci nových projektů nákupních center. Nákupní centra uvedená na trh v letech 2008 a 2009 se podle Macháče potýkají s pomalým nárůstem obratu a vysokou fluktuací nájemců. Například nové outletové centrum v Praze-Ruzyni již déle než rok zeje prázdnotou, jelikož se nepodařilo získat nájemce. „Expanze (nákupních center) se zastavila, pozitivní nálada a očekávání se přesunují na pozdní jaro 2011, a to jsem optimistický,“ upozornil.
V pozadí útlumu expanze je podle odborníků také fakt, že nyní již v ČR prakticky není město nad 50.000 lidí, v němž by nestálo nákupní centrum, nebo v něm developeři alespoň nepředstavili plány centrum postavit. V ČR tak pomalu končí období vyplňování bílých míst na mapě a každé další centrum bude představovat přímou konkurenci jinému, zpravidla již zavedenému projektu. Mezi trendy bude patřit konec výstavby na okrajích měst; do hledáčku developerů se prý budou dostávat spíše jejich centra.
Hospodářská krize v Česku podle konzultantské firmy DTZ urychlila rozevírání nůžek mezi úspěšnými centry s plnou obsazeností a projekty, které byly v problémech ještě před vypuknutím recese.
Některá méně úspěšná obchodní centra pravděpodobně čeká zásadní změna v podobě přeorientování na jiný typ nájemců a zákazníků. S nízkou návštěvností se loni potýkalo například nákupní centrum v pražských Stodůlkách, které kvůli tomu v červnu opustil nejen hypermarket Tesco, ale postupně i další nájemci. Místo hypermarketu Tesco bude v nákupním centru fungovat velkoplošný obchod s nábytkem Möbelix.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.