K napsání následujícího příspěvku mne inspirovalo několik článků a diskusí na internetu, které se věnují vánoční spotřebitelské SMS soutěži jednoho z mobilních operátorů, především pak taktice, jak v ní vyhrát. Jako zástupce společnosti, která se zabývá kromě jiného také SMS marketingem, mě zaujalo, jakým způsobem jsou soutěžící schopni a ochotni vyměňovat si informace o "zaručených" taktikách na výhru, protože podobným způsobem reagují i u jiných, obdobných spotřebitelských soutěží.
Výhra jako jeden z příjmů
Je všeobecně známo, že Česko je ideální lokalita pro testování různých soutěžních principů a akcí. Jsme v podstatě soutěživým národem, soutěžící zde byli vždy chytří a nebojí se zkoušet různé varianty řešení. Dnes se běžně těchto aktivit účastní i "profesionální" hráči, pro které mohou být výhry v soutěžích zajímavým příjmem. S výhodami dnešní on-line komunikace mezi uživateli a s využitím všech populárních sociálních sítí se navíc jejich úsilí o dosažení výhry (je-li jich dostatečný počet) dá snadno koordinovat.
Chceš vyhrát? Diskutuj
Brzy po vyhlášení uvedené vánoční soutěže se tak objevily na internetových diskusích i v časopisech tipy pro méně znalé, jak v soutěži uspět. Zajímavé bylo, jak s postupně snižující se šancí na výhru se v průběhu soutěže vyvíjela komunikace mezi hráči o té zaručeně nejlepší strategii. Internet tak nebyl využíván jen jako encyklopedie pro rychlé vyhledání odpovědí na znalostní otázku, která byla podmínkou pro účast v soutěži, ale především sloužil ke komunikaci mezi aktivními hráči a sdílení zkušeností a postřehů ohledně nejlepšího způsobu získání výhry. Ve výsledku mohou pak být výherci takové soutěže hráči, kteří vyhráli desítky či stovky low-end telefonů za zodpovězení několika SMS otázek v ceně řádově desítek korun.
Stín dopadne na zadavatele
Otázkou zůstává, jestli podobná zákaznická akce je z pohledu zadavatele efektivní. Nechme stranou poměry rozdaných výher vůči počtu a hodnotě přijatých Premium SMS a podívejme se spíše na vnímání celé akce zákazníky – koncovými spotřebiteli. Výherci jsou rozhodně spokojeni, jak ti, kteří postupovali v souladu s pravidly, tak ti, kterým se je podařilo jakkoliv přelstít. Ostatní, kteří nevyhráli, nemusí soutěž primárně vnímat negativně. Objeví-li se ale zprávy o využívání nečestných a nefér praktik, které navíc vedly k výhře, může se jejich názor na celou soutěž i propagovaný výrobek nebo službu výrazně zhoršit.
Největší část zákazníků-spotřebitelů se akce pravděpodobně nezúčastnila, ale přesto i na ně tato podlinková marketingová komunikace (BTL) velmi významně působí, což je podle mého názoru převažující přínos.
Na vině je i legislativa
Proč jsou principy soutěží pro hráče snadno prolomitelné a proč se málokdy objeví jiný převratný nebo zajímavý princip? Je to dáno především tím, že vyzkoušená a osvědčená pravidla a zvolená technologie jsou bezpečnější pro použití a tvůrci konceptů akcí je tedy s mírnými obměnami využívají opakovaně.
V úvahu je nutné brát i legislativní omezení – zadavatelé se snaží dle zákona o loteriích koncipovat soutěž jako marketingovou akci s nenáhodným výběrem, u které nemusí podat oznámení finančnímu úřadu a hodnota a počet výher nejsou limitovány. Nejčastěji používané jsou tak akce s x-tým s výhercem v pořadí nebo výše zmíněný princip znalostní otázky, kde vyhrává nejrychlejší, případně tipovací otázky, kde vyhrává nejpřesnější odpověď.
Do budoucna bude velmi zajímavé sledovat, jaký vliv na principy a pravidla spotřebitelských soutěží budou mít možné zákonné úpravy či technologický pokrok.
Diskuse o SMS soutěžích
O vánoční soutěži T-Mobilu a o tom, jak zvýšit šanci na výhru, se diskutovalo na několika serverech. Operátor v akci nabízel 100 tisíc mobilů zdarma, každou hodinu mělo šanci vyhrát 84 soutěžících. Zde je několik příspěvků z diskusí: Horaja: Je lepší hrát ve dvou. Na první otázku napište každý jinou odpověď, abyste dostali dvě nápovědy. Potom už jeden sedí u PC a hledá odpověď. S kamarádkou jsme měly 3 telefony za 5 hodin. Pokud nepošlete správnou odpověď do 1,5 minuty (od začátku hodiny), nemá cenu posílat dál. Host: Máme doma už mobilů šest. Na netu je chat, kde si lidé sdělují správné
odpovědi. Český lidi jsou vynalézaví. Marek.Pir: Tak už mám všechny tři telefony. Ale musím se přiznat, že jsem dal za SMSky 200 Kč. Stejně se mi to vyplatí.
Marek Cibere pracuje jako internet development manažer v Teleperformance
Česko je ideální lokalita pro testování různých soutěžních principů a akcí. Dnes se soutěží běžně účastní i profesionální hráči, pro které jsou výhry v soutěžích zajímavým vedlejším příjmem. Výhodou v SMS soutěžích jsou dva mobily.