FMCG trend – Lidé si dopřávají značky

8. 2. 2010 14:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Zatímco v předchozích letech jsme mohli pozorovat jasný nástup privátních značek řetězců a jejich postupné přijímání spotřebiteli, v poslední době (charakterizované podle odborníků spíše jako recese než opravdová hospodářská krize) můžeme sledovat spíše určitý odklon nakupujících – jde o jemný, avšak znatelný trend. Ačkoli se tedy zdá, že dnešní doba je živnou půdou pro privátní značky, ve skutečnosti tomu tak není – nakupující jsou přitahováni spíše značkovými výrobky, které lákají svou aktuálně nízkou cenou.

Privátní značky pronikly do našeho života a bodují u nakupujících. Jak ukazují výsledky studie Shopper trendy 2010, například více než polovina nakupujících věří, že privátní značky jsou stejně kvalitní jako značkové výrobky, podobně téměř polovina dokonce hodnotí balení privátních značek jako stejně dobré jako balení značkových výrobků. Ve srovnání s minulým rokem je méně lidí, kteří přiznávají, že striktně srovnávají cenu privátní značky s výrobkem tradiční značky, a více těch, kteří nakupujícím privátních značek přiznávají chytrý, promyšlený přístup k nákupu. Privátní značky jsou důležitým aspektem hodnocení obchodu jako takového – dobrá privátní značka znamená, že sám řetězec u nakupujících lépe „skóruje" a naopak špatná zkušenost s privátní značkou může změnit k horšímu postoj nakupujícího k řetězci jako takovému. Stále více nakupujících totiž souhlasí s názorem, že „čím lepší je obchod, tím lepší je vlastní značka obchodu".

Ačkoli tedy názor na privátní značky a jejich vnímání prochází pozvolnou změnou, tj. nakupující deklarují (i když opatrně) svůj lepší postoj k privátním značkám, současný trend zlevnění dovoluje spotřebitelům sáhnout častěji po značkových výrobcích. Diskontní řetězce tento trend ostatně podporují tím, že jim nyní dávají větší prostor v rámci svého sortimentu.

Dnešní doba tedy nepotvrzuje, že Česká republika „dožene" průměrný podíl privátních značek v EU, který dosahuje zhruba 22 %. Na českém trhu naopak podíl meziročně klesl, i když o velmi nízké procento ( mezi potravinami podíl PZ poklesl z průměrných 19 % na 18 %, v drogerii zůstal na 16 %).

Markéta Charvátová

consumer research manager, ACNielsen

 

 

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.