Privátní značky pronikly do našeho života a bodují u nakupujících. Jak ukazují výsledky studie Shopper trendy 2010, například více než polovina nakupujících věří, že privátní značky jsou stejně kvalitní jako značkové výrobky, podobně téměř polovina dokonce hodnotí balení privátních značek jako stejně dobré jako balení značkových výrobků. Ve srovnání s minulým rokem je méně lidí, kteří přiznávají, že striktně srovnávají cenu privátní značky s výrobkem tradiční značky, a více těch, kteří nakupujícím privátních značek přiznávají chytrý, promyšlený přístup k nákupu. Privátní značky jsou důležitým aspektem hodnocení obchodu jako takového – dobrá privátní značka znamená, že sám řetězec u nakupujících lépe „skóruje" a naopak špatná zkušenost s privátní značkou může změnit k horšímu postoj nakupujícího k řetězci jako takovému. Stále více nakupujících totiž souhlasí s názorem, že „čím lepší je obchod, tím lepší je vlastní značka obchodu".
Ačkoli tedy názor na privátní značky a jejich vnímání prochází pozvolnou změnou, tj. nakupující deklarují (i když opatrně) svůj lepší postoj k privátním značkám, současný trend zlevnění dovoluje spotřebitelům sáhnout častěji po značkových výrobcích. Diskontní řetězce tento trend ostatně podporují tím, že jim nyní dávají větší prostor v rámci svého sortimentu.
Dnešní doba tedy nepotvrzuje, že Česká republika „dožene" průměrný podíl privátních značek v EU, který dosahuje zhruba 22 %. Na českém trhu naopak podíl meziročně klesl, i když o velmi nízké procento ( mezi potravinami podíl PZ poklesl z průměrných 19 % na 18 %, v drogerii zůstal na 16 %).
Markéta Charvátová
consumer research manager, ACNielsen