Firemní klientela je náročnější

22. 2. 2010 00:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Co klienti v současné době při zadání direct mailu po agenturách požadují? Záleží na jejich zkušenostech a očekávání. Požadavky se liší také v závislosti na různých cílových skupinách s různými rozpočty. Vzhledem ke krizi, kdy většina zadavatelů osekala své rozpočty, je velmi málo těch, kteří při daném rozpočtu přijmou nákladnější, méně tradiční řešení za cenu oslovení méně klientů či prospektů.

Vyšší rozpočet pro B2B

Rozpočet kampaně je často určujícím faktorem ke kreativnímu zpracování direct mailů. Z rozpočtu je možné vyčíst, jestli bude mít kreativní tým k dispozici libovolné fotografie z fotobanky nebo mají prostor na vlastní focení, jestli si můžou dovolit i hravé prvky, které vyžadují složitější tiskovou produkci, jestli bude direct mail 3D nebo 2D. Nákladnější, netradiční 3D direct maily jsou častěji záležitostí B2B komunikace nebo oslovení malého počtu hodnotných koncových spotřebitelů či názorových vůdců. Naopak levnější, produkčně jednodušší komunikace klasičtější cestou obálkových či selfmailerových zásilek je doménou B2C nabídek. Bylo by nesprávné označit produkčně nenákladnou zásilku za nezajímavý hard-sell. Direct mail, který obsahuje pouze dopis, důvěryhodný, precizně napsaný, s prvky, které čtenáře přinutí text přečíst a vyvolat v něm žádané emoce a zájem odpovědět, je opravdový kreativní a obchodní oříšek.

Pokud má agentura k dispozici díky vyššímu rozpočtu větší prostor pro uplatnění různých dalších vlivů, které můžou na adresáta působit, dá se říct, že má jednodušší práci. Může emoce, pocity, které by měla nabídka vyvolat, přenášet obrazem, hmatem, vůní, různými mechanickými hračkami, může více pracovat s asociacemi a podobností a nemusí být tolik závislá na samotném textu.

Češi v kreativě nezaostávají

Český direct marketingový trh až na to, že je poměrně malý, se výrazně od toho zahraničního neliší. Kreativní přístup, neotřelé koncepty i produkční možnosti tyto koncepty realizovat jsou vyrovnané. Svědčí o tom úspěchy českých agentur na mezinárodních kreativních soutěžích. Pokud ale vynecháme direct maily, které vyhrávají kreativní soutěže, jsou ty běžné produkované v Čechách, které rozesílají finanční instituce, telekomunikační operátoři, zásilkové obchody, často nápaditější i preciznější.

Souvisí to možná s menším trhem a menším tlakem na dodavatele produkovat personalizovaně stotisícová množství zásilek v relativně krátkém čase. Co naopak v direct mailových zásilkách v Čechách postrádám, je větší uplatnění kreativní personalizace – obraz tvořen pro každého osloveného zvlášť.

Produkčně nenákladná zásilka nemusí nutně znamenat nezajímavý hard-sellový direct mail. Precizně napsaný dopis, který čtenáře přinutí text přečíst a vyvolá v něm zájem o odpověď, je opravdový kreativní oříšek, myslí si Karin Póčová.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.