Dobré nápady, které stojí za to uloupit

1. 2. 2010 00:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Některé maloobchody přišly v loňském roce s chytrými nápady, jak zapojit své zákazníky. Vytvořily programy a akce, které přitahují davy a zanechávají působivý dojem. Vetřely se na Facebook a pokusily se vniknout na Twitter. Někteří zadavatelé reklamy vytvořili i nové nabídky či kolekce se snahou pomoci zákazníkům překonat ekonomické potíže.

Nedoporučujeme vám zde, abyste představené nápady kradli tak, jak jsou. Spíše doufáme, že vás budou inspirovat.

15 vteřin slávy

Společnost American Eagle Outfitters poskytuje svým zákazníkům ve věku od 15 do 24 let hvězdné zacházení, a to způsobem, který vzbuzuje obrovské ovace.

Tato společnost otevřela svou vlajkovou prodejnu na Times Square v polovině listopadu. Prodejna těží z jedinečného umístění. Navíc její provozovatelé umístili naproti ve výšce 25. poschodí obří digitální panel, na němž se objevují fotky zákazníků, kteří v prodejně nakoupili, i s osobním vzkazem. Tento projekt s názvem "15 sekund slávy" poskytuje zákazníkům možnost se zviditelnit před celým Times Square. Jako bonus rovněž obdrží plastikovou kartu s jejich fotografií jako suvenýr a jsou podporováni, aby svou zkušenost sdíleli s ostatními spotřebiteli prostřednictvím Facebooku a Twitteru.

Tváří dolů = nastartování vzestupu

Společnost Lululemon Athletica ví, jak přitáhnout pozornost a zároveň pěstovat oddaného zákazníka.

Minulé léto začal tento maloobchod se sídlem ve Vancouveru, nabízející oděvy inspirované jógou, dávat jednou za čtrnáct dní lekce jógy zdarma v Bryant Parku a na Union Square v New Yorku. Několikrát se dostavilo více než 400 lidí, kteří s sebou vlekli podložky na cvičení, protože se chtěli zúčastnit této unikátní akce.

Bezplatné lekce jógy jsou součástí kultury společnosti. Lululemon spolupracuje s místními cvičiteli jógy v mnoha prodejnách po celé zemi a tato strategie se jí vyplácí – jak co se skupin nováčků týče, tak oddaných následovníků. S více než stovkou již existujících prodejen po celé zemi a dalšími, které se otevřou v roce 2010, si společnost Lululemon vychovává oddanou zákaznickou základnu.

Expresní testování produktu

Programy "tryvertisingu" – nabídka výrobků zdarma výměnou za názor spotřebitele – mohou být extrémně účinné při představování nejnovějších produktů zákazníkům. U nápojů je však problém např. s posláním poštou. Společnost Sunny D Beverages se však nenechala odradit a zavedla ochutnávku svého produktu SunnyD Smoothies pomocí smyslového marketingového nástroje. Ten využívá jedlých a příchutí opatřených fóliových proužků, které jsou distribuovány pomocí samoobslužných automatů v supermarketech Food Lion. Společnosti se tímto způsobem daří zaujmout rodiče (i jejich děti) v místě nákupu.

Testovací proužky Peel’n Taste mohou být navíc dospělým povědomé i z jiného důvodu: stejnou technologii, kterou původně vytvořila společnost First Flavor, používala i společnost Diageo pro ochutnávku svého rumu Captain Morgan’s Parrot Bay s limetkovou příchutí a značka Skyy k ochutnávce vodky s příchutí exotického ovoce.

Dočasné prodejny, trvalé dojmy

Někteří zkoušejí tzv. pop-up nebo mobilní prodejny. (Pojem pop-up prodejny lze vysvětlit jako "dočasné" obchody nebo stánky. Jsou založeny na konceptu časově omezeného prodeje zboží, které například běžně neseženete. Jsou obvykle otevřené jen několik dní, většinou na místech, kde je úplně nečekáte; pozn. red.) Ať už je ale nazveme jakkoli, tyto dříve vysmívané obchody zanechávají na zákaznících trvalý dojem a bývají spásou pro majitele maloobchodů snažících se zaplnit mezery.

Například společnost Gap uvedla svou kolekci luxusních "denimek" 1969 v pop-up prodejnách na předních trzích. V současnosti po celém světě cestuje "blesková" prodejna nabízející tenisky Gucci Icon-Temporary.

Angažování generace Y

Marketing zaměřený na generaci Y (20-30 let) může představovat zcela mimořádnou záležitost.

Značka energetických nápojů Red Bull nedávno uvedla na Facebooku hru jako vyjádření díků poté, co překročila hranici jednoho milionu fanoušků.

Společnost uschovala multibalení svého produktu Red Bull Energy Shot po celé zemi a vyzvala účastníky, aby vkládali své ZIP kódy a získali tak stopy k vypátrání uschovaného "pokladu" v jejich městě. Kampaň, kterou na Facebooku vytvořila agentura specializovaná na marketing cílený na mládež Archrival, přilákala více než 700 tis. dalších fanoušků značky.

Společnost Nestlé USA spustila jinou on-line hru. Rozdávala po celé zemi v prodejnách Circle K limitovanou sérii tyčinek Butterfinger, tedy přesně stejné tyčinky, jako byla ta, již ukradli herci Sethovi Greenovi a která se stala objektem celonárodního on-line hledání na DudeWheresMyBar.com. Podle údajů Nestlé USA hrálo on-line hry tisíce spotřebitelů, aby pomohli vyřešit záhadu okolo krádeže Greenovy legendární tyčinky z 2. října.

Úspěch tweetů

Může maloobchod profitovat z používání Twitteru? Zeptejte se společností Dell a Kogi BBQ.

Uvedený výrobce počítačů v červnu oznámil, že od uživatelů Twitteru, kteří realizovali nákup na jeho webových stránkách na základě prokliknutí odkazů uložených na tweetech, shrábl více než 3 miliony USD.

Společnost Dell si Twitter osvojila mezi prvními. Začala jej používat před více než dvěma lety a prodeje jeho prostřednictvím sleduje pomocí vlastního softwaru.

Téměř kultovní Kogi BBQ si vytvořila armádu oddaných zákazníků do velké míry právě díky používání Twitteru. Tato společnost sídlící v Los Angeles, která prodává korejská BBQ, tacos a tortilly prostřednictvím pojízdných prodejen, bere koncepci mobilního marketingu doslova a do písmene.

Nevlastní žádnou kamennou prodejnu, dokonce ani webové stránky – její zakladatelé vsadili na potenciál Twitteru k budování značky. Využili jej k tomu, aby upozornili potenciální zákazníky na to, kde bude prodejna umístěna v daný den. Brzy byli oddaní fanoušci odměněni jídlem zdarma výměnou za "tweety" referující o jejich zkušenosti.

Během několika týdnů čelila Kogi BBQ až dvouhodinovým frontám. Diskuse na Twitteru pokračují a Kogi se svými fanoušky diskutuje o specialitách a změnách menu.

Gastronomie na kolečkách

Společnost Kogi BBQ se brzy stala legendou v odvětví stravování. Pojízdné provozovny však začínají ve velkých městech po celé zemi nabízet i jiné formy stravování. Jsou ideálním nástrojem pro podnikatele, kteří nemají kapitál, aby investovali do lesku a nádhery kamenných restaurací, ale vlastní kulinářské dovednosti a schopnosti v oblasti společenských sítí, jež jim umožňují vydělávat si na živobytí tím, že nabízejí jídlo ve svých pojízdných provozovnách.

Na jídelní náklaďák v ulicích hlavního města narážíme v poslední době velmi často. Je to jakýsi kříženec stánku z trhu, restaurace s rychlým občerstvením a prodejního stánku. V provozovnách společnosti On The Fly nabízejí teplou i studenou kuchyni, vždy související s nějakým ústředním kulinářským tématem a často ve spolupráci s některou z místních restaurací. Kuchyně On The Fly nabízí zdravé balené sendviče, polévky, saláty a další jídla. Pokrmy i nápoje jsou bez chemikálií a tam, kde to je možné, využívají místní zdroje.

Přepněte na jiný kanál

Společnost Build-A-Bear chápe hodnotu hladké interakce mezi prodejnami a webem – konkrétně jejím virtuálním světem webové stránky buildabearville.com.

Od uvedení těchto stránek mají "rodné listy" malých třeba plyšových tvorečků speciální kód. A jakmile se dítě vrátí domů, může se zalogovat na webové stránky, vložit tento speciální kód a sledovat, jak se hračka stvořená v prodejně probouzí k životu on-line.

Buildabearville.com má přes osm milionů registrovaných a on-line ztělesněných uživatelů a v průměru ji v jednom měsíci navštíví jeden až dva miliony jednotlivých uživatelů.

Smart Assist: skvělý nápad

Ačkoli ekonomika začíná vykazovat určité známky zlepšení, nezaměstnanost stále zůstává pro miliony Američanů reálným problémem. Kmart nedávno zavedl tzv. Smart Assist Savings Card, která poskytuje nezaměstnaným zákazníkům dvacetiprocentní slevu na více než 1500 produktů vlastní značky až po dobu šesti měsíců.

Tento projekt, který byl zahájen loňského léta v Michiganu, je vítanou úlevou pro mnoho spotřebitelů a zároveň gestem dobré vůle, které přetrvá v paměti i po naplnění uvedených šesti měsíců.

Průkazně nezaměstnaní lidé se mohou zaregistrovat na webových stránkách Kmartu a získají nepřenosnou Smart Assist Savings Card platnou po dobu až šesti měsíců. Zaměstnanci prodejen Kmart jsou k dispozici, aby zodpověděli veškeré dotazy týkající se programu, ale registrace je zcela soukromý a on-line proces.

Odborníci na telefonu

Další a další průzkumy poukazují na to, že zákazníci vítají informovanou asistenci. Chtějí někoho, komu mohou důvěřovat, že jim podá spolehlivé informace. Jak ale maloobchody žádají stále více od svých zaměstnanců a trousí se mezi ně noví a noví, je zaměstnávání věci znalých odborníků v prodejnách stále nedostižnějším úkolem.

Společnost Experticity poskytuje technologii, která řeší toto dilema, a několik maloobchodů již jejích programů využilo.

Tato patentovaná technologie maloobchodům umožňuje spojení s živými odborníky a poskytovateli služeb, kteří se objeví na monitoru ze vzdálených míst s použitím dvoucestného kanálu pro předávání obrazu, zvuku a dat. Služba se spouští dotykem na monitor a dává maloobchodům možnost poskytovat osobní servis.

Partnerství ve jménu změny

Společnost Whole Foods Market spojila své síly s šéfkuchařkou Ann Cooperovou, celonárodně známou jakou "obědová renegátka", aby společně změnily stolování ve školách po celé zemi.

Kampaň pod názvem Revoluce ve školních jídelnách zahájená na začátku školního roku se snaží pomoci školám, aby podávaly více čerstvé, chutné a poctivé stravy. Whole Foods rovněž ve spolupráci s Cooperovou vytvořila několik zdrojů, které pomáhají rodičům zahrnout výživně hodnotné potraviny do zdravých obědů a večeří. Tyto programy zahrnují nákupní seznam a denní plánovač obědů, jenž sestává z pěti jednoduchých a cenově nenáročných jídel vhodných pro děti.

Slabost pro Apple

Donutit nějak zákazníky, aby věnovali pozornost novým aplikacím pro iPhone, je skutečná marketingová výzva. A donutit je, aby za nějakou zaplatili, je výkon hodný Herkula. Právě proto tolik vyniká aplikace iFood Assistant společnosti Kraft.

Nejenže Kraft přiměla uživatele, aby zaplatili 99 centů, ale stejnou aplikaci využívá i pro inzerci svých produktů. Tato aplikace poskytuje nakupujícím potravin nepřeberné množství receptů, které jsou řazeny podle přísad, typu jídla či doby přípravy a všechny jsou založeny na produktech Kraft. Instruktážní filmy pro změnu zahrnují reklamy této značky.

A proč jsou spotřebitelé ochotni za aplikaci zaplatit a dokonce snášet i těžkopádný marketing? Protože se jim to zkrátka a jednoduše vyplatí. Aplikace šetří jejich čas, souzní s jejich požadavkem na mobilitu a poskytuje jednoduché odpovědi na letitou otázku: "Co mám udělat k večeři?"

Dva koncepty za všechny. První de facto obnovuje starou tradici pojízdných prodejen s novým leskem. Druhý je pak ukázkou ideálního spojení nových a starých médií. Zákazníci po nákupu oblečení mohou namluvit vzkaz, jenž se poté objeví na velkoplošné digitální obrazovce, která je umístěna venku na ulici.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení