Hospodářská krize loni nezamíchala s preferencemi hypermarketů, supermarketů a diskontních prodejen u lidí v tuzemsku. Češi sice omezili výdaje a více nakupují například cenově výhodnější výrobky prodávané pod privátními značkami obchodníků, avšak typy prodejen příliš neměnili. Potraviny nakupují hlavně v hypermarketech, za kterými následují supermarkety, diskontní prodejny a menší samoobsluhy a pultové prodejny. Vyplývá to z průzkumu Shopping Monitor společnosti Incoma GfK.
„Podle studie nedošlo v roce 2009 přes ekonomický pokles k zásadní změně pozice obchodních formátů na českém trhu. Mírně meziročně posílily hypermarkety a supermarkety, pozice diskontních prodejen zůstala prakticky shodná jako před rokem a další mírný pokles zaznamenaly menší, zejména širokosortimentní prodejny potravin,“ sdělil ČTK Pavel Cabal ze společnosti Incoma GfK.
Preference hypermarketů při nákupu potravin loni vzrostly na 40 procent z 39 procent v roce 2008 a supermarketů také o procentní bod na 17 procent. Podíl věrných zákazníků diskontních prodejen loni klesl na 24 procent z 25 procent o rok dříve a obliba menších samoobsluh a pultových prodejen se snížila o dva procentní body na 15 procent.
„Je zřejmé, že zákazníci se i přes určité změny v nákupním chování nijak výrazně nepřesunuli do jiných formátů, respektive obchodních řetězců,“ podotkl Cabal. Dodal, že stabilita v rozložení sil odpovídá i nepříliš výrazné expanzi obchodních řetězců. „Počty supermarketů se téměř nezměnily a diskontní prodejny jen mírně vzrostly. Zvýraznila se ovšem přítomnost hypermarketů,“ upozornil Cabal.
Na začátku loňského června bylo v Česku podle údajů společnosti Incoma GfK 587 diskontních prodejen, 558 supermarketů a 246 hypermarketů. V roce 1998 fungovalo v Česku 234 diskontních prodejen, 487 supermarketů a 25 hypermarketů. Na tuzemském trhu je podle průzkumu nejoblíbenějším obchodním řetězcem Tesco, Coop, Kaufland a Lidl.
Agentura roku se blíží do finále, hlavní shortlisty jsou zveřejněny
Boomerang Communication, McCann Prague, nebo VCCP? Kdo se letos stane vítězem hlavní kategorie Agentury roku?