Konkurenční boj o vystavovatele

14. 12. 2009 00:12

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Není nic jednoduššího než zkusit osvědčený titul s dostatečným renomé napodobit. V rámci konkurenčního tržního vztahu hraje významnou roli exkluzivita veletržního tématu a s ním spojené výrobkové nomenklatury. Veletržní organizace trvale usilují o tematickou a titulovou prioritu na trhu s vědomím, že v rámci konkurenčního boje mohou o oba tyto atributy být připraveny konkurenčním subjektem. Podmínkou pro úspěšnost nového titulu je dostatek návštěvníků v rámci předem daných charakteristik – zájmových, profesních, věkových, či spádovosti regionu.

Nový veletrh musí také poskytnout výraznou konkurenční výhodu, z níž bude možno dlouhodoběji profitovat. Musí se stát předmětem zájmu rozhodujících médií a nastolit společensky významná témata (viz autosalony a letošní masivní komunikace alternativních či hybridních pohonů).

Organizátor pak musí zajistit společensky uznávaného gestora, jenž bude garantovat správnou tematickou a profesní orientaci vystavovatelů, doprovodného programu, exponátů či expozic, a dodá akci patřičnou váhu. Vystavovatelé musí shledat téma zajímavé a ekonomicky přínosné a jejich zastoupení musí dohromady vytvořit základní charakteristiku tematického profilu akce. Konečně náplň doprovodného programu musí výrazně obohatit a rozšířit exponátovou prezentaci.

Fungují slevy a prestiž akce

Vystavovatel je tím, kdo dává veletržní komunikaci smysl. Ovšem při existenci více veletržních a výstavních titulů se stejnou, duplicitní nebo rámcově shodnou nomenklaturou je jasné, že postoje vystavovatelů k takto široké nabídce na území jedné malé země jsou různé. Někteří vystavovatelé se bezproblémově účastní více podobných akcí, nebo se účastní veletrhů v zahraničí, nebo se chtějí účastnit pouze jednoho, v daném oboru nejvýznamnějšího veletrhu v ČR. Proto veletržní organizace při přípravě veletrhu pracuje s vystavovateli a dalšími zastřešujícími profesními asociacemi dlouhodobě. Zároveň aktivně používá v rámci přesvědčovací strategie nástroje podpory prodeje v kombinaci s propagačním tlakem. Ve veletržní praxi je přitom běžné, že ve vztahu veletržní organizace a vystavovatelů dochází ke kombinaci cenové a necenové konkurenční aktivity.

Obvyklým konkurenčním nástrojem je cena za výhodných podmínek – za plochu, služby, typovou expozici na klíč či množství poskytnutých volných vstupenek. Zároveň velmi často pracuje organizátor s image dané akce (např. mezinárodností, přítomností VIP osob), s moderností výstaviště, počtem návštěvníků a jejich strukturou, kvalitou doprovodného programu a jeho výlučností atd. Významnou roli hraje ale i osobní spokojenost vystavovatelů s úrovní veletrhu a desítky rozhovorů, které po akci vedou. ě

Dušan Pavlů je ředitelem agentury Amasia Expo.

Svaz dovozců automobilů zaštítí v roce 2010 nový titul Motosalon v Brně. Incheba v Praze ve stejný termín pořádá 14. ročník Motocyklu, zůčastní se ho i dealeři značek některých členů SDA. Úspěchu akce mohou pomoci i dojmy z minulých ročníků.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.