Agenturní provize? V současnosti to je historický přežitek

16. 11. 2009 00:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Tak se Nova rozhodla pro rok 2010 přestat poskytovat tzv. agenturní provizi 15 % a stejnou hodnotu rovnou promítla do snížené ceny reklamy. Předně, agenturní provize je jakýsi historický přežitek. Velmi zjednodušeně se agenturní provize zrodila v dobách, kdy média různým agentům (později agenturám), vyplácela tuto provizi jako odměnu za inzerci, jež získali od potenciálních inzerentů (ševců, řezníků a pekařů). No a tito poradci se v dnešní době snaží svoje "objektivní" rady právě dokládat tím, že nejsou závislí na příjmech od médií, což jsou ve většině případů ochotni prokazovat tzv. "transparentností" – tedy že si inzerent jejich nezávislost na příjmech od médií může ověřit auditem účetnictví. Je slušným vychováním, že se celá 15% agenturní provize inzerentovi vrací, pokud si vyloženě nepřeje opak. Nakonec žádné médium nemá zákonnou povinnost provizi vyplácet. Její zrušení sice přinese spoustu komplikací již zajetého systému – od účetnictví přes terminologické zmatky až po nutnost úprav některých softwarových plánovacích aplikací a používaných vzorů mediálních plánů. Na druhé straně to může být impuls pro celý trh, jak zjednodušit v dnešní době poměrně neprůhlednou strukturu různých slev, rabatů, skont bonusů atd. Vždyť reálné ceny inzerce, za které se v současnosti obchoduje, jsou pod hranicí 50 % cen ceníkových! Stejně tak to může být impuls pro inzerenty, zamyslet se nad tím, jestli procentně vyjádřená sleva má i takovou váhu v hodnotě absolutní a možná i impuls pro média nenavyšovat uměle oficiální ceníky, aby z nich mohly poskytovat každý rok větší procentní slevy. Možná z trhu zmizí i několik subjektů, které s inzerenty nejednají férově nebo využívají jejich neznalosti k vlastnímu obohacení. Nova každopádně otevřela Pandořinu skříňku, a bude teď na nás, jak toho využijeme k ozdravení mediálního trhu a zároveň zajistíme, že z toho nebude profitovat pouze Nova. Co se obchodní politiky týká, připomínám, že její velmi významná část nebyla ještě zveřejněna. Tou jsou objemové bonusy. Proto si s jejím finálním hodnocením počkejme na konec listopadu. Do té doby se ještě udějí mnohé věci.

Marek Svoboda, ředitel, Universal McCann ([email protected])

Je slušným vychováním, že se celá 15% agenturní provize inzerentovi vrací.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.