Tak se Nova rozhodla pro rok 2010 přestat poskytovat tzv. agenturní provizi 15 % a stejnou hodnotu rovnou promítla do snížené ceny reklamy. Předně, agenturní provize je jakýsi historický přežitek. Velmi zjednodušeně se agenturní provize zrodila v dobách, kdy média různým agentům (později agenturám), vyplácela tuto provizi jako odměnu za inzerci, jež získali od potenciálních inzerentů (ševců, řezníků a pekařů). No a tito poradci se v dnešní době snaží svoje "objektivní" rady právě dokládat tím, že nejsou závislí na příjmech od médií, což jsou ve většině případů ochotni prokazovat tzv. "transparentností" – tedy že si inzerent jejich nezávislost na příjmech od médií může ověřit auditem účetnictví. Je slušným vychováním, že se celá 15% agenturní provize inzerentovi vrací, pokud si vyloženě nepřeje opak. Nakonec žádné médium nemá zákonnou povinnost provizi vyplácet. Její zrušení sice přinese spoustu komplikací již zajetého systému – od účetnictví přes terminologické zmatky až po nutnost úprav některých softwarových plánovacích aplikací a používaných vzorů mediálních plánů. Na druhé straně to může být impuls pro celý trh, jak zjednodušit v dnešní době poměrně neprůhlednou strukturu různých slev, rabatů, skont bonusů atd. Vždyť reálné ceny inzerce, za které se v současnosti obchoduje, jsou pod hranicí 50 % cen ceníkových! Stejně tak to může být impuls pro inzerenty, zamyslet se nad tím, jestli procentně vyjádřená sleva má i takovou váhu v hodnotě absolutní a možná i impuls pro média nenavyšovat uměle oficiální ceníky, aby z nich mohly poskytovat každý rok větší procentní slevy. Možná z trhu zmizí i několik subjektů, které s inzerenty nejednají férově nebo využívají jejich neznalosti k vlastnímu obohacení. Nova každopádně otevřela Pandořinu skříňku, a bude teď na nás, jak toho využijeme k ozdravení mediálního trhu a zároveň zajistíme, že z toho nebude profitovat pouze Nova. Co se obchodní politiky týká, připomínám, že její velmi významná část nebyla ještě zveřejněna. Tou jsou objemové bonusy. Proto si s jejím finálním hodnocením počkejme na konec listopadu. Do té doby se ještě udějí mnohé věci.
Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.
Souhlas s cookies
Abychom vám poskytli co nejlepší uživatelský zážitek, používáme na webu cookies pro jeho základní funkce, analytiku a personalizaci reklamy. Používáním webu s tím souhlasíte.
Funkční cookies
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistické cookies
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové cookies
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.