Vypadá to jednoduše. A ono to opravdu jednoduché je. Není potřeba v soutěžích hledat složitý princip zapojení účastníků a zasílání zpráv nebo komplikovanou volbu mechaniky výběru výherce. Čím více soutěž zatížíte "nesmyslnými a zbytečnými" požadavky na soutěžící, tím více snížíte šanci na úspěšnou responzi. To ale nemluvím o kreativitě. Tam se samozřejmě meze nekladou.
Unikátní kód musí být dobře čitelný
Nejčastější otázka, kterou nám marketéři kladkou, je: "Jak zajistit, aby soutěžící doručil informaci skutečně z výrobku?" Opravdu to není vždy nutné, ale pokud na tom zadavatel trvá, pak je to zpravidla řešeno unikátními kódy. A zde vzniká první potenciální riziko. Pokud chcete používat unikátní kódy, tak je potřeba sestavit znaky tak, aby byly lehce čitelné, nebyly příliš dlouhé a zaměnitelné. Příliš dlouhé a složité znaky představují velké riziko chybovosti jak pro spotřebitele, tak i pro zadavatele při jejich tisku na obaly výrobků. Například záměna čísla 0 a písmena O je téměř jistá. Nehledě na to, že pokud jsou zprávy zasílány SMS, je potřeba stanovit i klíčové slovo (prefix), které soutěžící odesílá ve své zprávě jako identifikátor soutěže. A tam vznikají další rizika.
Klíčové slovo je u SMS soutěží potřeba zvolit jednak s ohledem na brand zadavatele, ale také s ohledem na složitost slova nebo zkratky pro soutěžící. I když má brand vysokou znalost, neznamená to, že spotřebitel přesně ví, jak jej napsat. Je mnoho značek, které si spotřebitelé vybaví pouze v jejich fonetické formě. Nechci zde rozepisovat, kolik chybových SMS přijde do soutěže s klíčovými slovy cizího původu, zdvojenými hláskami nebo prostě jen písmeny ze stejného tlačítka na mobilním telefonu. Některým těmto chybám lze předcházet tím, že tato klíčová slova jsou předem odfiltrována v jejich možných chybových variantách. Nicméně technické řešení nedokáže zaručit, že soutěžící napíše klíčové slovo správně.
Ať je i nevýherní zpráva pozitivní
Hlášky neboli odpovědi zadavatele na příchozí zprávy soutěžících, jako nedílná součást komunikace se spotřebiteli v průběhu soutěže, by měly být zasílány v co nejkratší době a s jednoznačně formulovaným obsahem sdělení. Je zbytečné frustrovat zákazníky tím, že na svoji akci nezískají žádnou reakci, a tím v nich vyvolávat potenciální bariéru pro jejich účast v dalších akcích. Také texty těchto odpovědních hlášek je třeba formulovat s rozmyslem. Hláška musí představovat informaci, která je pro soutěžící relevantní. Musí být proto jasná, návodná a srozumitelná v tom, zda je jeho zaslaná zpráva výherní, nebo nevýherní, případně co má soutěžící dále udělat. I nevýherní zpráva může mít pozitivní sdělení, měla by motivovat k další účasti v soutěži a podporovat kladný vztah ke značce. Vzhledem k omezenému počtu znaků je třeba sdělení SMS formulovat krátce, pozitivně a motivačně. Nesnižujte informativní obsah vkládáním obchodních sdělení do textu.
Nepodceňujte infolinku
Pokud přeci jen nastane nějaký problém, je dobré mít skutečně funkční infolinku ke kampani, s profesionálně vyškolenými operátory a s přístupem k statistikám. Infolinka totiž působí jako první indikátor problematických míst v již probíhající soutěži. Zkušení operátoři dokážou rychle vyřešit dotazy účastníků. I zde platí, že jednoduché, srozumitelné, aspirativní a dostatečně odkomunikované soutěže potřebují infolinku převážně k řešení technických dotazů namísto pravidel. Proto její význam nepodceňujte.
Samozřejmě že vedle výše zmíněného mohou nastat další nepředvídané situace, které vaši soutěž zkomplikují. Tyto problémy však bývají především technického a logistického charakteru – nesprávně vytištěné kódy, včas nevyskladněné soutěžní výrobky atd.
Nekomplikujte si proto svůj profesní život hledáním složitých principů a mechanismů ve vašich soutěžích, protože i v soutěžích platí, že v jednoduchosti je síla a především méně potenciálních chyb.
Radana Koppová působí v BROADWAY-CZ
Radana Koppová získala zkušenosti v agenturách Mather Communications, Young&Rubicam a ComGate. Nyní provozuje portál Spotřebitelská Soutěž.cz.