Televizní reality show Big Brother slaví deset let

7. 10. 2009 09:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Deset let po svém vzniku je televizní reality show Big Brother nadále vysílána ve třicítce zemí: její tvůrce, Nizozemec John de Mol, nikdy nepochyboval o tom, že televizi změní jednou provždy, napsala agentura AFP.
„Ještě před první epizodou jsem řekl svému týmu, že se teď televizní vysílání bude dělit na to, co byl před Big Brother, a na to, co bylo po něm,“ svěřil se tento miliardář a spoluzakladatel produkční společnosti Endemol. „Podívali se na mě, jako bych snad byl blázen.“
Od prvního vysílání, které se uskutečnilo v Nizozemsku 16. září 1999, byly desetitisíce hodin reality show natočeny a vysílány v šedesátce zemí, od Spojených států po Indii, v arabských zemích i v Austrálii.
V 36 zemích nadále žijí muži a ženy 24 hodin pod bdělým okem kamery po dobu sta dní bez jakéhokoli kontaktu s vnějším světem, jsou sledováni kamerou, když se sprchují anebo spí. Vyhrává poslední, kdo zůstal a nedal se vystrnadit ostatními.
„V každém z nás se skrývá voyeur,“ soudí čtyřiapadesátiletý John de Mol, jenž tím vysvětluje úspěch soutěže Big Brother. „Když se večer procházíte ulicemi a vidíte světla v okně, podíváte se tam. Dělají to všichni. Vy tomu říkáte voyerismus, já zase zvědavost.“
Na svůj nápad přišel jednoho večera roku 1997, po neplodné pracovní schůzce. Trvalo mu rok, než dal svému projektu konkrétní rysy, než překonal technické a finanční překážky. Další rok trvalo, než našel televizi, která byla ochotna program vysílat.
„Bylo to velmi drahé a velmi kontroverzní,“ vypráví John de Mol. „Přišlo hodně negativní publicity, tvrdili, že není možné zavírat lidi na sto dní, instalovat kameru na záchody a tak dále.“
Na první sérii natáčenou v Nizozemsku v roce 1999 s názvem převzatým z románu George Orwela 1984 kandidovalo přes 10 000 lidí.
John de Mol kritiku odmítá. „Aby se člověk mohl zúčastnit soutěže Big Brother a aby mohl zvítězit, potřebuje jistou formu sociální inteligence, musí se umět chovat určitým způsobem k ostatním. Každý si z toho může vzít ponaučení,“ říká.
„Myslím, že sledováním soutěže Big Brother se naučíte více než čtením knihy,“ tvrdí John de Mol, který opustil Endemol a založil jinou produkční společnost. Podle magazínu Forbes je svým majetkem na 334. místě ve světě, s dvěma miliardami dolarů (34 miliard Kč).
Podle univerzitního profesora z Amsterdamu specializujícího se na média Jaapa Kooijmana představuje Big Brother zvrat v televizní reality show, kde byla jedním z prvních vysílání takzvaná skrytá kamera.
„Lze kritizovat etickou stránku, takzvanou ztrátu hodnot ve společnosti, ale televizní nabídka je tak pestrá, že je těžké tvrdit, že za pokles úrovně může jedna kategorie vysílání,“ prohlašuje.
Porody, rasistické nadávky, hrozby nožem… Jde Big Brother příliš daleko? „Ano i ne,“ odpovídá John de Mol. „Stává se to i ve skutečném životě a tohle je televizní reality show, zrcadlo společnosti.“
„Big Brother je synonymem televizního žánru, který nikdy nevymizí,“ ujišťuje John de Mol. „Jestliže se ptáte, na co jsem hrdý, pak to je tohle: vytvořil jsem koncepci televizní reality show.“

Redakce MAM

Další zajímavé čtení