Marketing samotných mediálek neexistuje a (bohužel) pro valnou část zadavatelů jsou jediným viditelným odlišením ceny. Z tohoto pohledu je krok Opery racionální a jdoucí přímo k podstatě věci. Problematický (především eticky) je samotný příslib zlepšení podmínek na rok 2010, tedy podmínek, které ještě nebyly zveřejněny. I kdyby tato skupina věděla více než zbytek trhu, stejně klienti nemohou srovnat jejich nabídku s realitou roku 2010 vyjednanou současnými agenturami.
Cílem proto je pravděpodobně pouze možnost setkání s potenciálními klienty (někde možná i s bonusem zjištění aktuálních podmínek). Cenou za to je další krok na cestě ke komodizaci médií, což je u jednoho z lídrů trhu, jemně řečeno, nešťastný signál. Signál, který podporuje názor, že pouze sleva je měřítkem kvality agenturní práce. Signál, který je v souvislosti s dlouhodobou neschopností agentur definovat hodnotu vlastní práce a svou jedinečnou pozici na trhu cestou do pekla pro všechny, včetně Opery. Pak už není daleko k zařazení nákupu televize do portfolia procurementu mezi nákup tašek a tužek a tím k definitivnímu odchodu mediálních agentur do historie. Nicméně přiznejme Opeře právo říci nahlas a veřejně něco, s čím se každý z nás setkává každý den, ať už při oficiálních prezentacích agentur či při neformálních schůzkách. A pokud tento krok je jen nevydařený začátek a vyprovokuje i další (jakékoliv) marketingové aktivity, přiměje nás k zamyšlení nad tím, co opravdu přináší zadavatelům přidanou hodnotu, a snad někdy v budoucnu přispěje i k vyprofilování trhu. Pak můžeme jen tleskat.
Hynek Cimoradský, managing partner, FLEmedia ([email protected])
Marketing samotných mediálek neexistuje. Pro většinu zadavatelů jsou viditelným odlišením jen ceny.