Největší tuzemský internetový portál Seznam.cz spustil novou verzi fulltextového vyhledávání, která by měla vyšší relevancí výsledků konkurovat nadnárodní firmě Google.
„Hlavní změna v nové verzi je lepší pochopení dotazu, který uživatel zadal. Snažíme se dotaz rozpitvat na části, které mají význam pro vyhodnocování relevance dotazů,“ uvedl Dušan Janovský, který se v Seznamu na tvorbě nového vyhledávání podílel.
Zlepšená relevance výsledků je podle Janovského vidět například na dotazu STEM. „Dnes to hledá Středisko empirických výzkumů, dříve to hledalo různé tvary slova ´sto´, takže třeba set-top boxy nebo (skupinu) Sto zvířat,“ dodal.
Na rozdíl od Google, který každému uživateli nabízí jiné výsledky hledání podle jeho historie navštívených stránek, Seznam nabídne všem stejné odkazy. V tom je podle Janovského také úskalí při porovnávání obou vyhledávačů.
Stará verze vyhledávání byla podle zástupců společnosti na konci svých možností a jakákoliv další úprava byla značně komplikovaná. Algoritmy pro výpočet relevance bylo nutné zcela přepracovat. Nový systém zpracovávání dotazů má otevřít novou cestu k další generaci úprav hledání.
Seznamu v současnosti patří přes 60 procent tuzemského trhu, podíl Googlu se během tří let vyšplhal podle různých statistik měření na čtvrtinu až třetinu trhu.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).