Objem reklamních investic v ČR

20. 10. 2009 08:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Inzerenti ke konci září letošního roku investovali do reklamy v médiích v České republice přes 42 miliard korun, což je meziročně o 3,2 procenta méně. Největší meziroční pokles v reklamních příjmech zaznamenala kina, a to zhruba o 27 procent na 64 milionů. Značný finanční propad zasáhl také venkovní reklamu, za kterou její poskytovatelé utržili zhruba o pětinu méně – tedy necelé 2,3 miliardy. Vyplývá to ze statistik s hrubými inzertními příjmy jednotlivých typů médií, které poskytla ČTK společnost TNS Media Intelligence.
Podle dřívějšího vyjádření prezidenta Asociace reklamních agentur Pavla Brabce mohou být tato čísla zavádějící, protože reálné ceny reklamy zadavatelé a poskytovatelé nezveřejňují. Podle dříve publikovaných odhadů se může letošní celkový propad ve srovnání s loňským rokem pohybovat mezi 20 až 30 procenty. Například odhady společnosti OMD uvádějí pokles o 25,1 procenta.
Pokles objemu reklamy v kinech je podle Brabce dlouhodobým jevem, a to z několika důvodů. Jedním z nich jsou vysoké ceny pro zadavatele. Dále hraje roli zákaz tabákové reklamy, která měla v kinech značné zastoupení, a v neposlední řadě také značný nárůst on-line technologií a sítí, čemuž kina nedokážou čelit.
U venkovní reklamy je příčinou podle Brabce kromě hospodářské krize to, že v předchozích letech vznikalo na území ČR ohromné množství ploch, které je nyní problém zaplnit. Podle něj může být dalším faktorem nezájmu o billboardy, bigboardy či plakáty a další formáty outdooru, ale i o jiné typy reklamy, také nástup takzvaných privátních značek – tedy značek velkých řetězců, které reklamu ve vysoké míře nepotřebují.
Letos proto Brabec odhaduje pokles u některých reklamních agentur v outdooru ve výši 50 procent. Například reklamní agentura Bona Media se letos potýká podle jejího jednatele Jana Zábrodského s poklesem zakázek v rozmezí 15 až 20 procent. Právě venkovní reklama, konkrétně u polepů vozidel, to může být až 50 procent.
Pokles inzertních příjmů zaznamenala podle TNS Media Intelligence také tištěná média. Noviny čelí propadu 13,53 procenta, přičemž jejich tržby z inzerce letos ke třetímu čtvrtletí dosáhly zhruba 8,1 miliardy. Magazíny pak meziročně ztrácí 7,44 procenta a jejich reklamní příjmy tak poklesly na 8,7 miliardy.
Tento pokles však není tak špatný, jak se původně předpokládalo. Například podle odhadů společnosti OMD z konce srpna by měl klesnout objem inzertních výdajů u všech tištěných médií v letošním roce meziročně o 36 procent na 5,47 miliardy korun a tento trend by měl pokračovat i v příštím roce dalším poklesem o 18 procent.
Meziročně si z hlediska inzerce pohoršila také rádia, a to o 6,52 procenta na necelých 2,66 miliardy korun.
Největší pololetní nárůst naopak zaznamenaly televizní a video spoty mimo domácnosti, a to celkem o 38,61 procenta. Tento druh reklamy rozšířený v okolí nákupních středisek, nádraží, čerpacích stanic či frekventovaných silnic „vytáhl“ z rozpočtů zadavatelů do konce září přes 47,8 milionu korun. Tyto systémy mají podle dřívějšího vyjádření Brabce výhodu, že se zpravidla vyskytují v blízkosti místa prodeje inzerovaných produktů. Jsou zároveň v atraktivních lokalitách s velmi vysokou sledovaností, a proto jsou pro zadavatele reklamy stále atraktivnější.
Více než devětadvacetiprocentní meziroční nárůst ke třetímu čtvrtletí letošního roku zaznamenala podle TNS Media Intelligence také reklama přímo v nákupních centrech a na obchodních plochách. Zadavatelé do ní investovali bezmála 222 milionů korun.
Z téměř sedmiprocentního nárůstu se mohla těšit také televize, která utržila za letošní za tři čtvrtě roku téměř 20 miliard korun.
Podle odhadů společnosti OMD by měl být za celý letošní rok propad objemu inzertních příjmů mnohem vyšší. Dosáhnout by měl 25,1 procenta, což znamená, že zadavatelé reklamy letos podle OMD investují „pouze“ 18,5 miliardy. Propad by měl podle dřívějšího vyjádření Víta Smékala z OMD pokračovat i v příštím roce.
Podle něj se v ČR neobjevují známky oživení nebo alespoň jednoznačné zastavení propadu ekonomiky. Aby se reklamní trh v ČR mohl znovu vrátit k růstu, musely by nejprve oživit trhy zemí, ze kterých pocházejí nebo kde mají většinu svých aktivit zahraniční společnosti, jež jsou velkými inzerenty na českém trhu. Takové oživení prý patrně nastane až v roce 2011.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení