Sousloví "finanční krize" se letos stalo jedním z nejoblíbenějších zaklínadel v mnoha společnostech. Bez ohledu na to, zda se společnosti opravdu dotýká, nebo ne. Velmi často dochází ke snaze/potřebě toto sousloví aplikovat do vztahu klient/agentura.
Zajímavý je ovšem jeden aspekt, který není příliš medializován. Na jedné straně chce klient udržet standard BTL komunikace na stejné úrovni jako dosud (ze zvyku, ze snahy nepoškodit image značky), na druhé straně není ochoten platit tolik co dříve. Následně dochází ke dvěma jevům: ořezávání "zbytných" aktivit, optimalizování počtů při produkci a zejména k tlaku na agenturu k nalezení nových, levnějších řešení, která se budou navenek prezentovat stejnou kvalitou jako dříve. (Vynechávám ovšem variantu, že se projekty nerealizují, protože na ně prostě nejsou žádné peníze.)
To znamená pro agentury hledání nových, finančně efektivnějších řešení, ke kterým dříve nebyly motivovány či tlačeny. Mnohem více se musejí zamýšlet nad tím, co je opravdové poselství klientského briefu, čeho chce klient dosáhnout a jaký je nejjednodušší způsob, jak toho dosáhnout. Výsledkem bývají často nová řešení, prolamování zaběhlých schémat při přípravě projektů. Znamená to intenzivnější jednání s dodavateli, případně hledání nových, výběry materiálů a technologií, časové termíny pro realizaci. V souvislosti s tím dochází v agenturách k rozvoji schopností lidí, kteří jsou nuceni takováto řešení hledat. Z hlediska delšího období bude docházet k tomu, že agentury které nepříznivé období přečkají, budou schopny nabízet lepší a flexibilnější služby v různých cenových hladinách, což bude zvyšovat jejich hodnotu jak u současných klientů, tak v tendrech oproti agenturám, které buď nemají "štěstí" na krizí postižené klienty, nebo se spokojují jen s tím, že snižují rozsah projektů a dále využívají jen stávající řešení.
Poučení ze současné situace? Žádné není, platí již dávno objevené a popsané. Nic netrvá věčně, i když se to tak nyní může zdát. Kdo přežije a využije příležitosti, vyjde posílen a s lepšími startovními podmínkami proti ostatním. Zároveň se objeví nová řešení, o kterých jsme zatím ani netušili, že jsou možná.
Možná bychom měli poděkovat bankéřům z Wall Streetu…
Alexandr Stojčev je account director v agentuře Draft Prague
Atmosféra krize pomohla některým agenturám prolomit zaběhlá schémata při přípravě projektů, myslí si Alexandr Stojčev z Draft Prague.