Delighter: způsob, jak člověka jenom trochu potěšit

12. 10. 2009 00:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Nedávno jsem seděl na brífinku nové kampaně a jako vždy se řešilo, jak je důležité zůstat "on brand", "on brief", udržet nad sebou "umbrellu" a hlavně přijít s hlavním a silným nápadem. Na výsledný úspěch to přitom nemá tak velký vliv. Něco na tom klišé o jednoduchosti a kráse bude možná jinak, než jsme si mysleli. Všichni se soustředí na "velkou myšlenku", nahlíží zvědavě shůry do hrnce kampaně, aby zahlédli kýžený "big picture", a každý detailista končí zameten mávnutím ruky kdesi v koutě. Najednou však v tom neustálém zjednodušování, které kolem sebe stavíme, chybí prostor pro jednoduché a obyčejné pocity a nálady. Pro les nejsou vidět stromy. Chceme, aby každý zůstal stát s otevřenou pusou, a tak dumáme nad tím, čím ohromit a šokovat. Jenže dojmy lidí velmi často plynou z detailů. Hodně by o tom mohli vyprávět copywriteři, kteří v hlavě převrací každé slovo a zkouší, jestli vytvoří očekávaný obraz. K našemu překvapení se tak lidé s oblibou vracejí spíše k produktům, službám či webovým stránkám, jež sice nejsou technickým zázrakem, ale mají jednu tajemnou ingredienci, které pro její obtížnou přeložitelnost můžeme říkat anglickým výrazem "delighter". Může jít třeba o legrácku, kdy po vytištění stránky najde člověk na papíře nějaký vtip, který na webu není, nebo o zábavnou animaci, jež se zobrazí jen lidem s velkým rozlišením. Zkrátka cokoli, co sice není středobodem našeho snažení, ale díky své překvapivosti vytvoří pouto s lidmi, získá si jejich sympatie a dál už to znáte – opakované nákupy či návštěvy, rostoucí popularita… Největším expertem na vytváření drobných radostí, které nakonec formují zákaznický zážitek, je bezesporu Apple. Když se na cokoli podíváte, rozeznáte desítky maličkostí, které by v podstatě šly vynechat, ale jsou to právě ony, o kterých budete přátelům vyprávět. A delighter skutečně nemusí být výrazný. Zažil jsem spoustu situací, kdy při uživatelském testování člověk uvedl, že se mu víc líbí varianta A, ale netušil proč. V jednom kultovním seriálu se říká, že božské zásahy by měly být natolik jemné, aby o nich lidé ani nevěděli: "Když děláš věci správně, lidstvo si ani nevšimne, že vůbec něco děláš."

Robert Haas, marketingový ředitel, Symbio ([email protected])

Všichni se soustředí na velkou myšlenku a každý detailista končí zameten kdesi v koutě.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.