Česká televize letos čeká propad příjmů z reklamy o 200 milionů

21. 10. 2009 12:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Česká televize letos očekává meziroční propad reklamních příjmů o více než 200 milionů korun. Celkově tak ČT za reklamu utrží 510 až 530 milionů, přičemž ke konci třetího čtvrtletí to bylo 375 milionů, informoval tiskový mluvčí ČT Ladislav Šticha. Podle něj je příčinou ekonomická krize. S tou se potýkají také komerční televize jako například Nova a Prima.
Šticha také uvedl, že vedle poklesu výnosů z reklamy se snížily i výnosy ze sponzorování pořadů. Přesné číslo však neuvedl. Kvůli nižším příjmům tak Česká televize musí zavést řadu úsporných opatření.
„Okamžitě byla provedena pětiprocentní redukce režijních nákladů a v těchto dnech se finalizuje první fáze restrukturalizačního programu. Ten zahrnuje komplexní reorganizaci, snížení počtu pracovníků včetně nejvyššího managementu a optimalizaci výkonů na všech úrovních společnosti,“ uvedl Šticha.
Právě rozsáhlé propouštění, které se má podle dřívějšího vyjádření generálního ředitele ČT Jiřího Janečka dotknout zhruba 30 procent z celkových asi 2300 zaměstnanců, závisí na výsledcích personálního auditu. Podle Štichy by je měl Janeček prezentovat na dnešním zasedání Rady ČT.
„Proces restrukturalizace by měl vyvrcholit v polovině roku 2011, kdy bychom měli být po vzoru těch nejlepších západoevropských televizí veřejné služby schopni nabídnout vysílání a další služby na nejvyšší možné úrovni v mnohem efektivnějším balení než dosud. Vzhledem k tomu, že televize je živý organismus musí změny být prováděny po jednotlivých etapách, aby nedošlo k ohrožení výroby a vysílání,“ uvedl Šticha.
Výnosy z reklamy financuje ČT proces digitalizace televizního vysílání v České republice. Jen v letošním roce se podle Štichy předpokládá, že ČT vynaloží z těchto peněz 215 milionů korun na výstavbu a provoz multiplexu veřejné služby a dalších 158 milionů na digitalizaci archivu ČT. V příštím roce by to pak mělo být 228 milionů korun na výstavbu a provoz prvního multiplexu, přičemž dalších 72 milionů musí uhradit ČT ze svého rozpočtu.
„Na digitalizaci archivu ČT zbývá pouze 122 milionů, což nepokrývá ani náklady na nákup technologie,“ uvedl Šticha.
Do této situace se ČT dostala i přes to, že v prvním pololetí letošního roku hospodařila s vyrovnanými výnosy a náklady 3,3 miliardy korun. Podle předsedy dozorčí komise Rady ČT Ladislava Kozáka tak splnila schválený celoroční plán, který počítá s výnosy a náklady v hodnotě 7,3 miliardy Kč. Většinu výnosů pak představují poplatky koncesionářů, které by letos měly dosáhnout 5,8 miliardy korun.
Krize reklamního trhu zasáhla také komerční televize, které jsou na tržbách z reklamy závislé. To letos pocítila například Nova vlastněná bermudskou společností CME. Právě této společnosti ve druhém čtvrtletí letošního roku klesl čistý zisk meziročně o 62 procent na 24,08 milionu dolarů. Celkové tržby společnosti se kvůli propadu reklamních příjmů snížily o 39 procent na 186 milionů dolarů. V samotné České republice se podle informací společnosti tržby snížily na 71,6 milionu dolarů ze 112,6 milionu před rokem. Provozní zisk českých aktivit klesl téměř o polovinu na 31,9 milionu dolarů. Výsledky za 3. čtvrtletí CME zveřejní 27. října.
Ani Nově se tak kvůli této situaci nevyhnula mnohá úsporná opatření. „Nyní pokračujeme v režimu, který jsme nastavili na konci minulého a na začátku letošního roku. Revize nákladů a úsporná opatření byla zavedena na všech úrovních televize,“ uvedla mluvčí Novy Michaela Fričová.
Televize Prima se ke svým příjmům z reklamy nechtěla vyjadřovat. Tržby švédské společnosti MTG, která Primu vlastní, se v České republice ve druhém čtvrtletí meziročně snížily o 11 procent na 254 milionů švédských korun (zhruba 638,5 milionu Kč). Podle ředitele Primy Marka Singera měla televize příjem z reklamy za letošní 1. pololetí nižší asi o 20 procent.
Podle odhadů společnosti OMD mají letos klesnout reklamní příjmy všech televizí z loňských 11,49 miliardy korun na 8,39 miliardy Kč a v příštím roce má tento pokles pokračovat na 7,3 miliardy Kč.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.