Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Prodej technického zboží v pololetí klesl o 7 procent

Redakce MAM7. 9. 2009

Češi v době hospodářské krize méně nakupují technické spotřební zboží. Tržby z jeho prodeje se v tuzemsku v prvním čtvrtletí meziročně snížily o zhruba sedm procent na 31,6 miliardy korun. Klesl prodej fotoaparátů, spotřební elektroniky, malých a velkých domácích spotřebičů i informačních technologií a kancelářské techniky. Mírný nárůst vykázal pouze trh s telekomunikační technikou. Vyplývá to z průzkumu GfK Temax Czech Republic.
Nejvýrazněji v prvním pololetí klesl obrat u fotografických přístrojů, a to meziročně o 15,1 procenta na 1,2 miliardy korun. “Poklesy prodejů kompaktních přístrojů se pohybují už v řádu desítek procent,” stojí ve zprávě GfK. Rostoucím segmentem jsou podle ní digitální zrcadlovky, ale v posledních měsících je meziroční tempo růstu jen minimální.
Prodej informačních technologií se za prvních šest měsíců letošního roku snížil meziročně o bezmála 13 procent na 8,6 miliardy korun. “Jedinou rostoucí kategorií co do počtu prodaných kusů zůstávají v roce 2009 notebooky. Tento pozitivní vývoj byl, podobně jako v předchozích dvou čtvrtletích, ovlivněn poptávkou zejména po malých levnějších noteboocích a dále byl oslaben negativním vývojem prodejů ostatních produktových skupin, jako jsou stolní počítače a monitory,” uvedla GfK.
Letos se v Česku výrazně snížil i prodej kancelářské techniky o 11,4 procenta na 1,3 miliardy korun. Trh malých domácích spotřebičů v prvním pololetí klesl o 7,2 procenta na 1,9 miliardy korun. “Ačkoli trh malých domácích spotřebičů meziročně neustále klesá, oproti prvnímu čtvrtletí tento pokles nebyl tak dramatický,” komentovala čísla GfK. Zásluhu na tomto výsledku měly podle GfK hlavně prodeje kávovarů, které jako jediná skupina zaznamenaly v porovnání s druhým čtvrtletím loňského roku nárůst. “Nejsilnější skupina, vysavače, jsou sice stále pod loňskou úrovní, ale jejich pokles kopíroval změnu celého trhu,” uvedla GfK.
Tržby z prodeje velkých domácích spotřebičů za prvních šest měsíců letošního roku klesly o 7,5 procenta na 6,6 miliardy korun. Meziroční pokles na trhu velkých domácích spotřebičů se ale ve druhém letošním čtvrtletí zmírnil, když dosáhl činil 5,5 procenta ve srovnání s 9,5 procenta v prvním čtvrtletí. Nejvíce prodeje v této kategorii klesly u automatických praček, a to o 15 procent oproti stejnému období minulého roku. Více než desetiprocentní pokles měly také sporáky, chladničky a myčky nádobí. “I přes pokračující negativní trend se na trhu objevují známky oživení u některých segmentů jako například u varných desek, mikrovlnných trub a sušiček,” podotkla GfK.
Kategorie spotřební elektroniky vykázala v první polovině letošního roku meziroční pokles tržeb o 3,4 procenta na 7,6 miliardy korun. “V rámci spotřební elektroniky pokračuje spotřebitelská poptávka po plochých televizorech podporovaná postupující digitalizací. Nicméně tempo růstu se začíná výrazně zpomalovat a u některých segmentů už dochází k meziročnímu poklesu trhu,” uvedla ve zprávě společnost GfK, podle které ale ploché televizory již nedokážou kompenzovat pokles obratu ostatních kategorií spotřební elektroniky.
Mírný nárůst vykázal za první pololetí pouze trh s telekomunikační technikou, jehož obrat se ve srovnání se stejným obdobím loňského roku zvýšil o 1,6 procenta na 4,3 miliardy korun. V samotném druhém čtvrtletí ale tento trh meziročně klesl o 2,8 procenta. “Rostoucí kategorií zůstávají smartphony, jak v internetových, tak zejména v tradičních prodejnách. Obrat ve vývoji celého sektoru je ovlivněn vyšším tempem poklesu prodejů mobilních telefonů a dlouhodobým poklesem prodejů tradičních kategorií, jako jsou pevné telefony a faxy,” zmínila společnost GfK hlavní faktory, které ovlivnily výsledky tohoto trhu.
Nižší tržby měl trh s technickým zbožím podle údajů GfK už loni. Zatímco v posledním čtvrtletí roku 2007 činil jeho obrat 27,22 miliardy korun, tak ve stejném období loňského roku byl 24,51 miliardy korun. Nižší čísla loni tuzemský trh vykazoval také od dubna do září. Pokles poptávky potvrzují obchodníci. “Na konci loňského roku prodeje elektra již nerostly tak, jak jsme očekávali, a od začátku roku se tržby začaly snižovat, pokles ovšem udržuje stabilní hladinu,” uvedl již dříve operační manažer společnosti Electro World Česká republika Jiří Klíčník.
Šesti největším tuzemským řetězcům prodejen se spotřební elektronikou přesto loni podle údajů společnosti Incoma GfK a časopisu Moderní obchod vzrostly tržby meziročně o 1,9 miliardy korun na rekordních 28 miliard korun. Nákupy elektroniky se totiž v Česku soustřeďují do specializovaných obchodních řetězců a prodejen elektro.

×

UPC rozšíří nabídku digitální televize o dvě stanice

Starší článek

Google nabídl ústupky evropským autorům

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Bohumil Pospíšil

Češi objevují nové sporty, MMA se leckdy vyrovná fotbalu

Představíme nové televizní studio s rozšířenou realitou a chystáme rekordní počet přenosů, říká šéf stanic O2 TV Sport Marek Kindernay Některé…
7. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Konference Lions Live: Normál se nevrátí. Chce to odvahu a data

Agentury ani marketéři se nemohou těšit, že po pandemii bude klid. Rychlé změny z byznysu nezmizí, poroste důležitost dat i ochoty…
6. 3. 20217. 3. 2021
Marketing

Portu spouští kampaň s Kovym zaměřenou na finanční gramotnost

Brandovou kampaň rozšířenou o zásah na sociálních sítích Kovyho, který se ve svých videích postupně věnuje krok po kroku celé…
5. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Jak žijí hrdinové, je i na nás, říká vítěz lednové AdParády

Poprvé ve videoformátu se ukázala pravidelná reklamní hitparáda Art Directors Clubu, jejíž produkci zajistila Creative Embassy s režisérem Vítem…
5. 3. 20216. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více