Pozor, soutěž: Vyfoť si svého „bezďáka“ a vyhraj!

21. 9. 2009 00:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Projekt Demagog.cz spustil kampaň s cílem bojovat proti šíření dezinformací v České republice. Mottem „Dezinformace nás mohou zasáhnout více, než si myslíme“ se projekt snaží zdůraznit naléhavost osvěty veřejnosti o rizicích, která pro společnost čím dál více představují dezinformace.

Reklama
SDG

Pokud vám přijde název komentáře nemístný a těžce uvěřitelný, budete zřejmě nemile překvapeni při zjištění, že se jedná o parafrázi velice zvláštní spotřebitelské soutěže Komerční banky snázvem "Vyfoť ty, co neměli na výběr". I díky článku v M&M 36/2009 odborné veřejnosti jistě neunikla kampaň KB na studentský účet G2 – Ty máš na výběr. O doprovodné soutěži ví zřejmě málokdo. Abych ji lépe ozřejmil, cituji přímo z webu: "Vyfoť ty, kteří se rozhodli špatně a teď už možná nemají na výběr. Svou fotografií můžeš varovat ostatní. Fotografii nahraj do soutěžní galerie a nezapomeň ji trefně pojmenovat." Vítězné snímky pak měly být dokonce zveřejněny v časopise Koktejl. Jsou tady však jistá "ale". Prvním zádrhelem jsou právní aspekty, které by museli soutěžící překonat, např. nutnost souhlasu fotografovaného člověka. Respektive, jak by asi vypadala otázka? "Slečno, vy jste taková krásná prostitutka / drogově závislá / bez domova! Můžu si vás vyfotit do soutěže a pomoci ostatním, aby nedopadli jako vy?" Touto absurdní otázkou se dostávám k závažnějším aspektům, a sice k onomu sociálnímu hledisku a v neposlední řadě k etice. O temnější a nepopulární stránce naší společnosti si nedělám iluze. Rád bych vzkázal těm, co připravovali tuto soutěž, že se píše rok 2009 a že i české internetové prostředí má vrámci SPIR svůj etický kodex, který upravuje marketingovou komunikaci či mediální obsah na internetu. Zřídit kontroverzní soutěž a obléci ji do hávu "sociální pomoci" skutečně nestačí. V kodexu se mimo jiné píše, že za závadná elektronická média lze považovat média s obsahem, jenž hrubě zasahuje do práv jednotlivce a zobrazuje jej dehonestujícím způsobem… Na závěr mám však pozitivní zprávu. Samotní studenti vyřešili tento nešťastný přešlap sami. Díky nulovému zájmu byla soutěž po dvou týdnech zastavena. Abych zůstal korporátní: Studenti měli na výběr a této prazvláštní soutěže se prostě neúčastnili. Pevně doufám, že se nejenom vagentuře něčemu od studentů naučili.

Marek Bačo, account director, Neo@Ogilvy ([email protected])

Píše se rok 2009 a i české internetové prostředí má v rámci SPIR svůj etický kodex.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Projekt Demagog.cz spustil kampaň s cílem bojovat proti šíření dezinformací v České republice. Mottem „Dezinformace nás mohou zasáhnout více, než si myslíme“ se projekt snaží zdůraznit naléhavost osvěty veřejnosti o rizicích, která pro společnost čím dál více představují dezinformace.