Češi nejvíce důvěřují rádiu, televizi a armádě, naopak nejméně odborům a církvím. Vyplývá to ze zářijového průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění.
Rádiu důvěřuje 67 procent dotázaných, televizi a armádě shodně 62 procent. Důvěře nadpoloviční většiny respondentů se těší i policie s 51 procenty. V případě soudů a tisku je to již těsně pod padesátiprocentní hranici – věří jim 49 procent. Zatímco ale důvěra v policii, armádu i soudy roste, důvěryhodnost médií v očích veřejnosti podle CVVM spíš zvolna klesá, rádio a televize však přesto zůstávají na špičce žebříčku.
Dříve CVVM zahrnovalo rozhlas, televizi i tisk pod jeden pojem – média. Už několik let se ale ptá na každý z těchto sdělovacích prostředků zvlášť. „U všech můžeme od března roku 2007 pozorovat mírně klesající tendenci v důvěře veřejnosti, přičemž tato tendence je nejzřetelnější v případě tisku, u něhož poslední šetření poprvé zaznamenalo podíl důvěřujících menší než padesátiprocentní,“ uvedli autoři výzkumu.
Vývoj důvěry v armádu, policii a soudy doznává podle nich v dlouhodobé perspektivě značných změn. „Aktuální postoje veřejnosti ke všem uvedeným složkám jsou výrazně příznivější, než byly v průběhu 2. poloviny 90. let minulého století,“ dodali.
Z průzkumu rovněž vyplývá, že neziskovým organizacím věří 43 procent dotázaných, tedy stejně jako bankám. V případě bank je ale na rozdíl od neziskových organizací ještě vyšší podíl těch, kteří jim nevěří – bankám nedůvěřuje 50 procent respondentů, zatímco v případě neziskových organizací je to jen 38 procent.
Nejméně důvěryhodnými z uvedených institucí jsou podle dotázaných odbory, jimž věří 36 procent lidí, a církve, kterým podle CVVM důvěřuje 28 procent.
Podrobnější analýza podle CVVM ukázala, že církvím i policii častěji nedůvěřují muži než ženy. U církví další významný faktor pochopitelně představuje víra či náboženská příslušnost, uvedli autoři výzkumu. Výrazně vyšší podíl těch, kteří církvím důvěřují, je podle nich mezi věřícími a zejména mezi římskými katolíky.
Bankám, soudům, policii a armádě častěji nedůvěřují lidé se špatnou životní úrovní. Rozlišení podle stranické orientace pak prý ukázalo, že nedůvěru policii a soudům častěji vyjadřovali sympatizanti KSČM. Příznivci KDU-ČSL častěji důvěřovali církvím a neziskovým organizacím. Průzkumu se mezi 31. srpnem a 7. zářím zůčastnilo přes 1000 lidí starších 15 let.
Agentura roku se blíží do finále, hlavní shortlisty jsou zveřejněny
Boomerang Communication, McCann Prague, nebo VCCP? Kdo se letos stane vítězem hlavní kategorie Agentury roku?