Američtí spotřebitelé ze všech příjmových kategorií v důsledku hospodářské krize přehodnocují své výdaje a snaží se najít způsoby, jak ušetřit. Předpokládají navíc, že si nové nákupní zvyklosti udrží i po skončení krize. Vyplývá to z průzkumu, který si objednala společnost IBM.
Téměř tři čtvrtiny respondentů uvedly, že vzhledem k ekonomické situaci přikročily k výraznému omezování výdajů. Hospodářská krize měla nejtvrdší dopad na spotřebitele s příjmy do 45.000 dolarů (765.000 Kč) ročně. K omezování výdajů však podle průzkumu přikročilo také téměř 60 procent spotřebitelů s příjmy nad 100.000 dolarů (1,7 milionu Kč) ročně.
Cena je nyní při nákupu hlavním faktorem pro 83 procent spotřebitelů. Pro 72 procent je nicméně hlavní prioritou rovněž kvalita. „Bývalo to víc o ceně a přáních. Teď je to víc o hodnotě a potřebě,“ uvedl analytik Guy Blisset z výzkumného institutu IBM. „Domnívám se, že je to mnohem sofistikovanější přístup k nakupování,“ dodal.
Průzkum má pomoci firemním zákazníkům IBM lépe pochopit situaci na trhu a přizpůsobit se jí. „Přístup spotřebitelů se změnil,“ upozornil Blisset. „Zvykli si být opatrní ohledně toho, co kupují a kde to kupují,“ dodal.
Agentura roku se blíží do finále, hlavní shortlisty jsou zveřejněny
Boomerang Communication, McCann Prague, nebo VCCP? Kdo se letos stane vítězem hlavní kategorie Agentury roku?