C&W: Výstavba nákupních center v Evropě dosáhne dna v roce 2011

9. 9. 2009 11:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Výstavba nákupních center v Evropě bude v příštím roce nejslabší za posledních pět let. Na dno se trh dostane v roce 2011, sdělila mezinárodní poradenská společnost Cushman & Wakefield. Až do roku 2011 má podle ní výstavba nových obchodních center klesat také v Česku.
Odborníci předpokládají, že v roce 2010 bude na evropském trhu dokončeno pouze sedm milionů čtverečních metrů nových ploch. Plně se pak celosvětová krize projeví v roce 2011, kdy se napříč Evropou předpovídá otevření pouhých pěti milionů čtverečních metrů nových ploch. To bude nejnižší hodnota od roku 2003.
První dvě příčky v pořadí zemí podle plánovaných nových projektů s otevřením do konce roku 2010 obsadilo Turecko a Rusko. V Turecku má být otevřeno kolem dvou milionů metrů čtverečních nákupních center, v Rusku asi 1,8 milionu.
Pokud by se dokončily v termínu všechny nové projekty plánované na následujících 18 měsíců, pak by v Česku přibylo 150 000 čtverečních metrů nových nákupních ploch, na Slovensku by to bylo 235 000 metrů čtverečních obchodních komplexů. V prvním pololetí připadalo v České republice na 1000 obyvatel téměř 190 metrů čtverečních nákupních ploch, což je 90 procent evropského průměru.
„Výstavba nových nákupních center v České republice vykazuje klesající tendenci, která by měla trvat až do roku 2011,“ uvedl vedoucí oddělení výzkumu z pražské pobočky Cushman & Wakefield Alexander Rafajlovič.
Na konci prvního pololetí bylo v Česku podle údajů konzultantské firmy CB Richard Ellis celkem 2,52 milionu metrů čtverečních nákupních center. Z toho je 1,9 milionu umístěno v tradičních obchodních centrech, 600.000 čtverečních metrů je pak v nákupních parcích.

Plánované projekty nákupních center v Evropě od srpna 2009 do prosince 2010:
/Země m2 Nárůst celkové plochy/

1. Turecko 2,076.367 41,8 %
2. Rusko 1,815.000 19,5 %
3. Francie 1,172.405 7,5 %
4. Itálie 867.625 7,1 %
5. Polsko 789.130 12,3 %
6. Rumunsko 681.229 33, 6 %
7. Bulharsko 496.075 254,8 %
8. Španělsko 470.972 4,8 %
9. Velká Británie 454.415 2,9 %
10. Německo 359.540 2,8 %
14. Slovensko 234,896 28,6 %
17. Česká republika 150,000 7,6%

Zdroj: Cushman & Wakefield

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.