Češi stále rádi nakupují oblečení na tržnicích

24. 9. 2009 08:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Češi ani v době velkého rozmachu specializovaných prodejen s oděvy nezanevřeli na tržnice a asijské prodejny s oblečením, které v 90. letech patřily mezi hlavní nákupní místa tohoto zboží. Tržnice, které zpravidla nabízejí levnější oblečení než kamenné obchody, se totiž stále těší oblibě u značné části českých spotřebitelů. Vyplývá to z průzkumu společnosti Incoma GfK.
Martina Drtinová ze společnosti Incoma GfK sdělila, že nákupům oblečení v tržnicích a asijských prodejnách se nevyhýbají téměř tři čtvrtiny Čechů. „I u domácností s nadprůměrnými příjmy je takových více než polovina,“ podotkla Drtinová.
Češi ale nakupují oděvy a obuv hlavně v nákupních centrech, ve kterých již utrácejí více než polovinu svých výdajů za toto zboží. Zhruba pětina lidí pak často pořizuje oblečení právě v asijských prodejnách nebo na tržištích.
V nákupních komplexech obchody s módou dominují a na začátku letošního roku tvořily 46 procent prodejních jednotek v nákupních pasážích. Na začátku ledna podle údajů společnosti Incoma Research fungovalo v tuzemských nákupních centrech 1988 prodejen s odíváním. Následuje obuv a kožené zboží (612), klenoty a dárky (505) a prodejny elektro a počítačové techniky (468).
Tržby 36 největších textilních obchodů loni kvůli hospodářské krizi stagnovaly na 24 miliardách korun, zatímco v roce 2007 meziročně vzrostly o miliardu korun. Letos již mnozí obchodníci hlásí pokles tržeb.
Textilním obchodům se díky rostoucím útratám Čechů v posledních letech dařilo. Do Česka míří stále noví obchodníci, kteří své prodejny s oděvy umísťují hlavně do nákupních center. Například německý obchodní řetězec van Graaf otevře letos na podzim první obchodní dům v dolní části pražského Václavského náměstí.
Také obchodní řetězce, které už v Česku působí, chystají další expanzi. Největší německý diskont s oděvy Kik nyní v Česku provozuje 60 prodejen s oděvy a do čtyř let chce jejich počet zvýšit až na 250.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.