S historií zpravodajské a reportérské práce, především pak s působením tiskových agentur v letech 1848 až 1948, seznámí čtenáře nová publikace s názvem Zprávy z českého století. Obsáhlou knihu sestavil dlouholetý pracovník České tiskové kanceláře Jan Stejskal, který ji dnes se svými kolegy v Praze představil.
S agenturní prací se sám seznámil z mnoha pohledů, působil v domácí i zahraniční redakci ČTK i jako zahraniční zpravodaj. Od 90. let stál při mnoha změnách, jimiž ČTK po převratu v roce 1989 prošla a prochází. Dnes řídí její dceřinou firmu, která mimo jiné vydává internetový deník ČTK.
Při práci na knize vycházel z předpokladu, že o vzniku a vývoji politického zpravodajství nebylo zatím k dispozici mnoho informací. „Není to publikace o historii žurnalistiky, ale o lidech, kteří zpravodajství a agenturu dávali dohromady a stáli u ní během jejího vývoje, který byl několikrát násilně přerušen,“ řekl dnes Stejskalův kolega, zpravodaj ČTK a dnes člen vedení agentury Jiří Majstr.
V českém prostředí se zpravodajství dlouho vyvíjelo pod silným vlivem státní politiky, která jeho tvářnost určovala od dob rakouské monarchie až po éru komunistického Československa.
Kniha mapuje etapy vývoje zpravodajské a reportérské práce, techniky a obchodu, zejména působení tiskových agentur v letech 1848 až 1948 – v dobách mocnářství, během obou světových válek, za první republiky i kolem komunistického převratu.
Podává detaily z historie českého zpravodajství a ČTK, přibližuje osudy jeho protagonistů a popisuje způsoby zpracování a šíření zpráv včetně důvěrného a utajovaného zpravodajství. Pro čtenáře může být výpravou do dob zrodu politického zpravodajství, které se dnes stalo nejen páteří veřejných informací, ale vyvinulo se i v prostředek zábavy a lukrativní byznys.
Zpravodajství – a možná i obecně novinářům – se dnes vytýká, že si všímají především problémů, katastrof a konfliktů. Výčet zpravodajských témat označovaných agenturou Reuters v roce 1883 jako prioritní však ukazuje, že již tehdy se novináři měli podle svých šéfů zaměřovat na „námořní katastrofy s oběťmi na životech, přírodní neštěstí či sebevraždy a vraždy politiků“. Již na počátku 20. století také někteří politici vnímali novináře jako své „nepřátele“, což publikace dokládá na citacích tehdejších zákonodárců.
Agentura roku se blíží do finále, hlavní shortlisty jsou zveřejněny
Boomerang Communication, McCann Prague, nebo VCCP? Kdo se letos stane vítězem hlavní kategorie Agentury roku?