V obchodech stoupá nákupní horečka, vánoční útraty budou vyšší

24. 11. 2008 09:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Do vánočních svátků sice ještě zbývá měsíc, všechny obchody po celém Česku jsou však již dávno vánočně vyzdobeny a nákupní horečka stoupá. Obchodníci i odborníci odhadují, že Češi letos navzdory finanční krizi a rostoucím životním nákladům utratí za vánoční nákupy více peněz než loni.
Po příchodu obchodních řetězců na tuzemský trh se Češi mohou vánočním nákupům oddávat se stále větším předstihem. První obchody totiž zahajují vánoční prodej již v říjnu, aby co nejvíce využili chuť zákazníků utrácet za vánoční dárky.
„První dárky začínají zákazníci nakupovat již v průběhu října. Jedná se zejména o elektroniku, dražší hračky a elektro, tedy dárky ve vyšší cenové hladině, jejichž koupi zákazníci obvykle pečlivě zvažují,“ řekla mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Eva Karasová.
S blížícím se Štědrým dnem pak lidé podle obchodníků vybírají drobnější dárky, jako jsou knihy, kosmetika či různé laskominy, a plní nákupní vozíky potravinami na vánoční stůl. V předvánočním období roste poptávka po luxusních potravinách, vínu i silnějších a dražších pivech. „V prosinci je zvýšený zájem o potraviny, exotické ovoce a alkohol a nápoje obecně, protože lidé si rádi na Vánoce více dopřejí a častěji se setkávají s rodinou a přáteli,“ podotkla Karasová.
Nákupní horečka každoročně vrcholí poslední týden před Štědrým dne, kdy obchody doslova praskají ve švech a prodavači se musejí hodně ohánět, aby nápor zákazníků zvládli.
Odborníci odhadují, že Češi letos ani v záplavě zpráv o světové finanční krizi nebudou redukovat vánoční útraty. „Obležená nákupní centra alespoň v Praze nenasvědčují tomu, že by domácnosti na letošních Vánocích chtěly šetřit. Pro někoho možná překvapivě očekáváme, že domácnosti za letošní Vánoce utratí v průměru reálně o 1,5 až 2,5 procenta více než loni,“ řekl analytik Vladimír Pikora ze společnosti Next Finance. Dodal, že před Vánocemi se výrazně zvýší tržby internetových obchodů, jejichž obliba v Česku rychle roste.
Stále více Čechů podle odborníků nakupuje k Vánocům elektroniku, jejíž ceny díky posilování koruny klesají. Například nejlevnější LCD televizory lze nyní v obchodech Tesco pořídit za zhruba 10 000 korun a cena plazmových televizorů začíná na 18 000 korunách, zatímco loni byly tyto výrobky dražší o několik tisíc korun.
„Nejprodávanějšími výrobky z kategorie elektroniky jsou mobilní telefony, MP3, MP4 a DVD přehrávače a plazmové a LCD televize s velkou úhlopříčkou,“ řekla Karasová. Hodně českých řidičů letos pod vánočním stromkem najde navigaci do automobilu. „Žádaným dárkem jsou také notebooky,“ podotkla Karasová. Mezi další vánoční hity patří tradičně knihy, kosmetika či oblečení.
Mezi vánočními dárky pro české děti získávají výraznou pozici interaktivní hračky. Rodiče často volí panenky, které reagují na to, co s nimi holčičky právě provádějí. V tuzemských obchodech lze ale sehnat také interaktivního papouška, opici, kočku, psa či poníka. „Všechny hračky se dokonale přibližují svým živým originálům,“ uvedla Karasová, podle které k vánočním stálicím patří stavebnice, závodní auta a společenské hry.
Průměrného Čecha přijdou letošní Vánoce na zhruba 11.260 korun a jeho útraty za vánoční dárky, dekorace a potraviny budou o 290 korun vyšší než loni. Průměrná čtyřčlenná rodina tak na Vánoce utratí celkem zhruba 22.520 korun. Vánoční útraty Čechů jsou dvakrát vyšší, než jsou tyto výdaje například Lotyšů, Rumunů nebo Rusů. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost GE Money Multiservis vypracovala agentura TNS AISA.
Průzkum ale přinesl i méně příznivou zprávu pro tuzemské obchodníky. Třetina Čechů nakoupí nebo zvažuje nákup vánočních dárků v zahraničí, přičemž zájem o nákup v cizině mají hlavně mladší lidé do 29 let. „Důvodem jsou především nižší ceny některých výrobků,“ podotkl Viktor Houška ze společnosti GE Money Multiservis, podle kterého lze za hranicemi výhodněji nakupit zejména elektroniku a oblečení.
Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Dalšímu velkému náporu zákazníků budou obchody čelit hned po vánočních svátcích, kdy zahájí velké sezonní výprodeje.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení