V každé páté reklamě na spotřebitelský úvěr chybí RPSN
V každé páté reklamě na spotřebitelský úvěr, kterou letos od července do září kontrolovala Česká obchodní inspekce, chyběl povinný ukazatel roční procentní sazby nákladů (RPSN). Pomocí tohoto údaje mohou lidé porovnat výhodnost jednotlivých nabídek spotřebitelských úvěrů.
ČOI na svých internetových stránkách uvedla, že při celostátní kontrolní akci prověřila ve třetím čtvrtletí letošního roku celkem 178 reklam či nabídek spotřebitelského úvěru a porušení zákona zjistila v 37 případech.
“Vzhledem k tomu, že tyto reklamy obsahovaly úrokovou sazbu nebo jiné údaje týkající se nákladů na úvěr, musela být nedílnou součástí těchto reklam rovněž RPSN nebo příklad jejího výpočtu. Uvedených 37 reklam však RPSN nebo příklad výpočtu tohoto ukazatele postrádalo,” stojí ve zprávě ČOI.
S firmami, které měly vadné reklamy na spotřebitelské úvěry, ČOI zahájila správní řízení.
Zájemci o půjčku by se podle ČOI měli velmi podrobně seznámit s podmínkami spotřebitelského úvěru nebo jeho zprostředkování a žádat maximum informací, protože nepozornost se může prodražit. Informace o zákonu a podmínkách úvěrových smluv lidé najdou na internetových stránkách www.coi.cz.
ČOI upozornila, že RPSN se výrazně liší od roční úrokové míry. Do vzorce na výpočet RPSN se totiž vkládá výše úvěru, údaj o termínu jeho poskytnutí, informace o výši splátek, poplatků či případných dalších plateb a informace o lhůtě splatnosti každé splátky a poplatku.