V Česku vyhledává speciální nákupní nabídky třetina lidí
V České republice vyhledává při nakupování různých výrobků speciální nabídky 34,5 procenta lidí. Vyplývá to z průzkumu společnosti Median, který byl součástí celosvětového projektu TGI. Ten se zabýval spotřebitelským chováním nakupujících v souvislosti s globální finanční krizí ve více než 60 zemích světa.
Podle průzkumu vyhledává speciální nabídky více než 60 procent zákazníků v Mexiku, v Irsku 59 procent a v USA 53 procent lidí. Naproti tomu ve Španělsku nakupuje v rámci speciálních nabídek 36 procent zákazníků a v Turecku 43 procent kupujících.
V cílové skupině takzvaných rozumných spotřebitelů jsou jednotlivci, kteří za nynější krize utrácejí peníze opatrněji než dříve, a ti, kteří hledají nejnižší možné ceny, když jdou nakupovat. Do této skupiny spadá podle průzkumu pouze málo mladých lidí. Nejvíce jich je naopak ve věku 45 až 54 let. Trend směřující ke zvýšené opatrnosti při utrácení však platí pouze do určitého momentu v životě, lidé kolem 75 let věku se vrací k bezstarostnému utrácení.
Ve většině zemí jsou v utrácení opatrnější více ženy než muži, vyplývá z průzkumu. V Libanonu například ženy o 24 procent více než muži při nákupu sledují nižší ceny, a o 22 procent více plánují své výdaje ještě před odchodem na nákup. V Mexiku jsou ženy o 25 procent více než muži nakloněné utrácet větší množství peněz za toaletní potřeby a kosmetiku. Naopak v Iránu o deset procent více můžu než žen považuje za těžké odolat kouzlu kolínské vody, parfému a ostatních drahých vůní.
Průzkum také ukázal, že rozumní spotřebitelé více nakupují národní výrobky. V Chorvatsku kupují o více než 20 procent častěji zboží vyrobené v jejich vlastní zemi, a to vždy, když je to možné. Při vybírání mezi cizími nebo regionálně vyrobenými prostředky chorvatští zákazníci vykazují silnou preferenci výrobků vyrobených firmou Gorenje sídlící v sousedním Slovinsku. “Když se zeptáte na nakupování potravin, obezřetní zákazníci uvádějí, že raději než známé značky koupí produkty pod hlavičkou vlastních značek supermarketů,” uvádějí výsledky průzkumu. V Irsku zase zákazníci velmi dobře reagují na akce, které nabízejí extra výrobek zdarma nebo dva výrobky za cenu jednoho.
Významný podíl Japonců (39 procent) uvedl, že když nakupují zboží, nestarají se o jméno značky, pokud je cena nízká. V Japonsku je také velmi důležitý poprodejní servis. Pouze 14 procent dotázaných by si při nákupu vybralo levné výrobky, pokud by nebyl servis součástí nabídky.
Průzkumu se na celém světě zúčastnilo více než 700 000 respondentů, v České republice je roční výběrový vzorek 15.000 lidí.