Stávka francouzských veřejnoprávních médií
Část zaměstnanců francouzské veřejnoprávní televize a veřejnoprávního rozhlasu stávkuje na protest proti jejich reformě, která zahrnuje postupné zrušení reklamy a větší kontrolu státu nad jmenováním vedoucích manažerů.
Stovky stávkujících z France Télévisions se v Paříži vydaly v průvodu od Martových polí pod Eiffelovou věží demonstrovat před budovu Národního shromáždění. Poslanci dolní komory parlamentu mají totiž reformu projednávat.
Stávka způsobila výpadky v programu rádií i televizních stanic, které byly ochuzeny zejména o zpravodajství a publicistiku. Ty ale nahradily hudba nebo filmy. V rozhlasu zastavilo práci asi 15 procent zaměstnanců.
Reformu z podnětu prezidenta Nicolase Sarkozyho schválila vláda v říjnu a hned si vysloužila kritiku opozice, že hlava státu chce dostat státní média pod svou kontrolu.
Projekt předpokládá postupné rušení reklamy počínaje rokem 2009, kdy by měla zmizet z vysílání po 20:00. Definitivně má být reklama z veřejnoprávní televize odstraněna do konce roku 2011. Ministryně kultury Christine Albanelová dnes znovu ujišťovala, že aby vláda kompenzovala France Télévisions ušlý zisk, garantuje podniku 450 milionů eur (11,3 miliardy Kč).
Tato částka bude tvořena z tříprocentní daně z příjmu z reklamy soukromých televizí a z daně ve výši 0,9 procenta z obratu operátorů telekomunikací. Poplatek za televizi (nyní 116 eur ročně, tedy zhruba 2900 Kč) bude stanoven podle vývoje inflace.
Albanelová dnes odmítla kritiku, že kompenzace jsou nízké s poukazem na to, že soukromé televize si naopak stěžují, že jsou vysoké. Prohlásila, že výši náhrad stanovila nezávislá odborná komise, která pohyby na reklamním trhu podrobně analyzovala.
Vůbec nejostřejší reakce se ale vztahují k otázce jmenování prezidenta France Télévisions. Na pět let ho totiž má jmenovat vláda na základě doporučení kontrolního úřadu, Nejvyšší audiovizuální rady a příslušných výborů parlamentu. Dosud prezidenta France Télévisions jmenovala Nejvyšší audiovizuální rada.
Veřejnoprávní Česká televize může vysílat reklamu v omezeném rozsahu. Nyní na ČT1 nesmí reklama přesáhnout 0,75 procenta denního vysílacího času a na ostatních veřejnoprávních kanálech to nesmí být více než 0,5 procenta denního vysílacího času. ČT po novelizaci mediálních zákonů může vysílat reklamu až do vypnutí analogového vysílání v ČR, což by mělo být do června 2012; příjmy z ní jdou na digitalizaci či fond kinematografie.