Polákům se nelíbí, že v obchodech jsou Vánoce už v listopadu
Vánoční atmosféra se z výloh, ulic a obchodů hrne na lidi několik týdnů před svátky. Poláci, pro které jsou Vánoce stále ještě spojeny hlavně s křesťanskou tradicí, se vzepřeli náporu obchodníků a sepsali “prosincový manifest”, který obsahuje výzvu trhovcům, manažerům, majitelům supermarketů i malých obchůdků, aby zkrátili slavení zimních svátků na měsíc.
“Osvoboďme listopad od svátků!” vyzvali autoři manifestu, pod kterým je na 3000 podpisů. Podle nich se lidé nemohou bránit před “pseudovánoční atmosférou”, která může vést k tomu, že se Vánoce lidem zoškliví. “Nebudeme už na ně čekat jako na čas odpočinku a setkání s rodinou. Ale budeme na ně čekat zničeni shonem. Na Štědrý den sníme slavnostní večeři, rozdáme si dárky a s ironií zjistíme, že to máme za sebou – dva měsíce marketinkového zmatku kvůli dvěma dnům svátků,” píše se v manifestu místěném na stránce www.wesolych-swiat.com.pl
Přesvědčit obchodníky, aby začali s výzdobou až v prosinci, se ale podle odborníků nepodaří. Zisky v době kolem Vánoc jsou totiž nejvyšší za celý rok. Nicméně majitelé obchodů se brání, že cílem brzkého věšení řetězů, koulí, andílků, hvězdiček a zvonečků není touha po zisku. “Jde nám o vytvoření atmosféry, která má zpříjemnit našim klientům šedivou podzimní předsváteční dobu,” uvedla mluvčí obchodního domu Ikea Karolina Horoszczaková.
Ekonomové ale nepochybují o tom, že každoroční o něco dřívější výzdoba v obchodech souvisí se snahou utržit co nejvíce. Ještě před několika lety začínaly obchody připomínat lidem Vánoce až po 11. listopadu, kdy je v Polsku státní svátek. Nyní se objevují ozdobené stromky leckde už na přelomu října a listopadu.
V úspěch manifestu věří málokdo. “Celkem 90 procent rozhodnutí o koupi nějakého produktu vyvolávají emoce, rozum jde stranou. Zvonky, hvězdičky a koledy jsou velmi silnými pobídkami. Osvojujeme si je od dětství, první příjemné emoční spojení, a tedy nejúčinnější. Pokud jsou emoce vyvolány, mozek se dostává do transu. Navíc všechno kolem říká, že je nutné spěchat, protože už zbývá jen několik chvil. Od toho už je jen krok k nákupu. A obchody chtějí, abychom slavili co nejdéle,” vysvětlil psycholog byznysu Jacek Santorski.