Hrozí skutečně klasickým formám reklamy konec?

3. 11. 2008 00:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

18_hrozi.jpgTradiční reklama je mrtvá, nahradí ji spotřebitelé a internet. Kolikrát jsme to už slyšeli? Nedávno něco podobného řekl v MF Dnes i George Silverman, americký psycholog pracující řadu let v marketingu. Kromě jiného jsem se od něj také dozvěděl, že je třeba místo do reklamy investovat do výrobku a služeb spojených s jeho prodejem atd. Nepopírám to. Jen mě udivuje, že nám to, co všichni vědí, musí přijet sdělovat nějaký odborník ze zahraničí. Největším problémem všech věrozvěstů (a že je jich všude plno) je to, že svět kolem sebe vnímají černobíle. Přestaňme věřit tomu, že internet a další nová média vytlačí z komunikace média tradiční, jako jsou televize nebo tisk. Otázka totiž nestojí, zda internet a jeho formy komunikace vytlačí tradiční reklamu ani kdy se tak stane, ale jak nastavit komunikaci tak, aby se ty tzv. staré a nové formy komunikace ideálním způsobem prolnuly a doplnily. Společně mohou dosáhnout opravdu nezvykle silného účinku. Pokud jsou světy staré i nové reklamy stavěny proti sobě, žádného zázraku se nedočkáme.


Mimochodem právě tisk už měl být podle deset let starých vizí tím, co jako první vyklidí pole internetu nebo speciálním elektronickým novinám. Realita? Vznikají stále nové tituly a jejich čtenost a prodej neklesají. Tak jako ekonomové v jedné své teorii pojímají člověka jako „homo economicus“ – zcela racionálně uvažující bytost -, uvažují reklamní vizionáři o člověku jako o „homo electronicus“, který se vrhá na vše nové a staré odhazuje.


Mám pro tyhle vizionáře jednu otázku: kolik internetových kampaní zazářilo tak, že jsme jim zatleskali? I u těch nemnoha, o kterých se mluví, mám spíš pocit, že se jedná o dobré PR. Např. u úspěšné kampaně virálních vánočních pohlednic Kofoly jsem marně hledal člověka, který by pohlednici obdržel nebo poslal.


Věřím ve skrytý potenciál internetu, ale nikoliv v jeho podobu izolovaného média. Dokud si každé médium bude žít svým z kontextu vytrženým životem, budeme svědky například toho, že nejoceňovanější komunikaci mezi českými značkami má podle jednoho nedávného průzkumu Mountfield s Bédou Trávníčkem a jeho kolem štěstí.


Radek Dráb, výkonný ředitel agentury TBWAPraha ([email protected])


Reklamní vizionáři uvažují o člověku jako o „homo electronicus“, který se vrhá na vše nové a staré odhazuje.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.