Mimochodem právě tisk už měl být podle deset let starých vizí tím, co jako první vyklidí pole internetu nebo speciálním elektronickým novinám. Realita? Vznikají stále nové tituly a jejich čtenost a prodej neklesají. Tak jako ekonomové v jedné své teorii pojímají člověka jako „homo economicus“ – zcela racionálně uvažující bytost -, uvažují reklamní vizionáři o člověku jako o „homo electronicus“, který se vrhá na vše nové a staré odhazuje.
Mám pro tyhle vizionáře jednu otázku: kolik internetových kampaní zazářilo tak, že jsme jim zatleskali? I u těch nemnoha, o kterých se mluví, mám spíš pocit, že se jedná o dobré PR. Např. u úspěšné kampaně virálních vánočních pohlednic Kofoly jsem marně hledal člověka, který by pohlednici obdržel nebo poslal.
Věřím ve skrytý potenciál internetu, ale nikoliv v jeho podobu izolovaného média. Dokud si každé médium bude žít svým z kontextu vytrženým životem, budeme svědky například toho, že nejoceňovanější komunikaci mezi českými značkami má podle jednoho nedávného průzkumu Mountfield s Bédou Trávníčkem a jeho kolem štěstí.
Radek Dráb, výkonný ředitel agentury TBWAPraha ([email protected])
Reklamní vizionáři uvažují o člověku jako o „homo electronicus“, který se vrhá na vše nové a staré odhazuje.