Češi jsou mistři v rychlosti nakupování

19. 11. 2008 08:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Češi jsou přeborníci v rychlosti a efektivitě nakupování. Do obchodu za běžnými nákupy chodí v průměru desetkrát do měsíce, zatímco Rusové, Rumuni a Poláci skoro dvakrát častěji. V obchodech strávíme v průměru o třetinu méně času, než další středo a východoevropské národy, ale na útratách se to nijak neodráží. Vyplývá to z průzkumu GE Money Multiservis, který se letos v říjnu uskutečnil v České republice, Rusku, Lotyšsku, Polsku, Maďarsku a Rumunsku.
Běžným nákupům Češi věnují šest hodin měsíčně, všechny ostatní sledované národy pak výrazně více. „Z velké části je to dáno oblibou a dostupností hypermarketů a supermarketů v Česku. Zatímco lidé v ostatních zemích mnohem častěji navštěvují rozličné malé obchody v okolí svého bydliště, kde tráví i hodně času, Češi preferují větší prodejny, kde nakupují běžné zboží na několik dní dopředu,“ uvedl Charlie Coode, předseda představenstva a generální ředitel společnosti GE Money Multiservis.
V supermarketech a hypermarketech pravidelně nakupuje sedm z deseti Čechů, malé obchůdky s domáckou atmosférou pak mají nejraději Poláci. I když Češi nákupy nijak neprotahují, přesto stráví běžným nakupováním celkem půl roku svého života.
Svou oblíbenou prodejnu vybírají Češi v první řadě podle cen. Mezi další důležité faktory patří dostupnost z práce nebo domova, otevírací doba a také dřívější zkušenost s prodejnou nebo s konkrétní značkou obchodního řetězce.
V hotovosti nebo na úvěr
Za běžné nákupy utratí Češi ročně v průměru 56 736 korun. Nejčastěji platíme hotovostí, stále častěji ale používáme i platební karty. Kartami již platí v obchodech více než polovina Čechů. „V jejich používání jsme nejaktivnější ze všech sledovaných zemí,“ říká Charlie Coode. „Češi v posledních letech objevují zejména výhody kreditních karet, a rychle tak dohánějí západní Evropu,“ dodává Charlie Coode. K té se blížíme i ve výdajích za zboží dlouhodobé spotřeby. Elektroniku nebo nábytek pořizují lidé v Česku ve srovnání s jinými středoevropskými národy nejčastěji.
Ženy se nakupováním baví, muži stresují
Výsledky průzkumu GE Money Multiservis také ukazují, že jsou to ženy, kdo většinou spravuje rodinný rozpočet a rozhoduje o tom, co se v rámci běžných nákupů pořídí. Společné rozhodování obou partnerů přichází na řadu až u větších položek, například u vybavení domácnosti. Ženy a muži se také liší pohledem na samotné nakupování. Pro čtyři z deseti mužů je to stresující činnost a ztráta času, ženy ho častěji považují za relaxaci nebo dokonce svůj koníček.
Exkluzivní průzkum GE Money Multiservis proběhl letos v říjnu mezi respondenty v České republice, Maďarsku, Polsku, Rumunsku, Lotyšsku a Rusku, na reprezentativním vzorku dospělé populace jednotlivých zemí. Průzkum pro GE Money provedla společnost TNS AISA.

-zem-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.